اشکالات معماری RISC-V توسط محققان دانشگاه پرینستون کشف شد

بازگشت به آموزشگاه

محققان دانشگاه پرینستون باگ های موجود در دستورالعمل های معماری RISC-V را کشف کردند و به زودی نسخه تکامل یافته آن را ارائه خواهند کرد.

در هفته گذشته مقاله ای تحت عنوان TriCheck: Memory Model Verification در بخش software, hardware, and ISA در کنفرانس بین المللی ACM  در خصوص پشتیبانی معماری های مختلف از زبان های برنامه نویسی و سیستم های عامل ارائه شد که در آن در خصوص نحوه عملکرد معماری پردازنده های ARM به طور مفصل بحث شد. نویسندگان این مقاله با استفاده از تکنیک هایی ، مقدار استفاده از حافظه را تجزیه و تحلیل کرده و به بیش از 100 خطا در ترتیب نادرست به هنگام ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات ذخیره شده در پروسسورهای با معماری RISC-V دست یافتند. این آزمایش به زبان برنامه نویسی C و به صورت سطح بالا و کارایی بالا نوشته شده است که از حدود 1701 بار اجرای این برنامه توسط پردازنده با معماری RISC-V ، حدود 144 بار از اجرای آن با مشکل مواجه شد.

پروفسور Margaret Martonosi رئیس تیم TriCheck دانشگاه پرینستون افزود : “دسترسی اشتباه به حافظه میتواند روی کارایی نرم افزاری برنامه تاثیر مستقیم داشته باشد و عیب یابی ( debug ) برنامه را دچار مشکل نماید. در نتیجه این خطاها باعث از بین رفتن برنامه و ایجاد مشکل امنیتی نیز می گردند”

عبارت TriCheck نام این تیم است که اشاره به سه سطح مختلف محاسباتی دارد : برنامه های سطح بالا ، معماری دستورالعمل ها و پیاده سازی اصولی سخت افزارها

هر حافظه ای که از این سه ویژگی پشتیبانی نماید میتوان تضمین کرد که حافظه مناسبی برای سفارش و تولید است.

بعد از اعلام این خبر توسط دانشگاه پرینستون ، بنیاد RISC-V اعلام کرد که این مشکلات در اکثر نسخه ها مشکل ایجاد  نمی کند و فقط در سیستم های با کارایی بالا ظاهر می شود. بعد از این جریان یک گروه ویژه به سرپرستی Daniel Lustig دانشجوی سابق Martonosi در شرکت Invidia برای رفع مشکلات حافظه ایجاد شده است.

دنیل لاستینگ نیز در این رابطه افزود : “معماری RISC-V در دهه اخیر از موقعیت خوبی برخوردار شده است و آینده رو به رشدی دارد. ما از اشتباهات قبلی خود یاد میگیریم و همواره در حال تلاش در جهت بهبود مدل حافظه معماری RISC-V هستیم”

استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا نیز در این باره گفت :”پروژه RISC-V در حال پر کردن حفره ها و چاله های خود جهت ورود به جامعه می باشد. هدف ما اتمام پروژه و تصویب آن تا پایان سال 2017 است که بهبود مدل حافظه بخشی از آن می باشد”

پروژه RISC-V اساسا یک معماری دستورالعمل بوده که لیستی از دستور العمل های قوی تر از RISC را ارائه می دهد که طراحان پردازنده ها با استفاده از آن خواهند توانست سخت افزارها و اپلیکشن های کاربردی جدید تولید کنند. معماری RISC-V در ابتدا توسط دانشگاه برکلی توسعه داده شد و در حال حاضر دارای سازمان بوده و شرکت هایی نظیر Google, IBM, Microsoft, NVIDIA و Oracle و چند دانشگاه و شرکت دیگر جزو آن هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه