گوگل پروژه های هوش مصنوعی Voice Kit و Vision Kit را بروزرسانی کرد

بازگشت به آموزشگاه

چند ماه پیش شرکت گوگل از اولین سری پروژه های AIY هوش مصنوعی خود با نام Voice Kit رو نمایی کرده بود که در آن با استفاده از رزبری پای میتوانستید یک دستیار صوتی تمام عیار را بسازید. توضیحات کامل این خبر را در مطلب : پروژه جدید هوش مصنوعی گوگل : دستیار صوتی با رزبری پای بخوانید. به فاصله کوتاهی بعد از ارائه این پروژه ، گوگل از کیت هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد که Vision Kit نام داشت. این کیت میتواند توسط دوربین تعبیه شده روی آن رنگ ، شکل و نوع اشیاء را تشخیص دهد.

 

 

 

AIY Vision Kit دارای یک محفظه‌ی مقوایی، یک دکمه، یک اسپیکر، یک جفت لنز دوربین و برد هوش مصنوعی است و یک عالمه سیم و اتصالگر است. شما باید یک رزبری پای Zero، یک دوربین Raspberry Pi، یک کارت SD به آن اضافه کرده و آن را به برق متصل کنید.

برد VisionBonnet با تراشه‌ی Intel Movidius MA2450 قلب این پروژه است. این واحد پردازش تصویر می‌تواند برای شناسایی اشیا از مدل‌های شبکه‌ی عصبی استفاده کند. نرم افزار این برد سه شبکه‌ی عصبی مبتنی بر TensorFlow را اجرا می‌کند. یکی از آن‌ها مبتنی بر پلتفرم  MobileNets گوگل است و می‌تواند بیش از هزار شیء را شناسایی کند. شبکه‌ی عصبی دیگر می‌تواند صورت‌ها و حالات صورت را شناسایی کند و آخری برای تشخیص گربه، سگ و انسان‌ها طراحی شده است. گوگل همچنین یک ابزار AIY Vision ساخته که به شما امکان تعلیم مدل‌های جدید را با TensorFlow فراهم می‌کند. این کیت برای ایجاد تغییراتی مانند تغییر رنگ LED دستگاه، تنظیم صدای اسپیکرها و غیره از API پایتون استفاده می‌کند.


گوگل چندتا از موارد استفاده از این کیت را معرفی کرده است. برای مثال می‌توانید با آن حالات صورت مهمانانتان را تشخیص دهید یا سگ خود را در خانه پیدا کنید. شاید همه‌ی این‌ها به نظر بامزه بیاید اما این پروژه به مشتاقان هوش مصنوعی که نمی‌خواهند زیاد پول خرج کنند این فرصت را می‌دهد تا با شبکه‌های عصبی کار کنند.

به تازگی نیز گوگل دو پروژه Vision Kit و Voice kit را با برد رزبری پای زیرو بروزرسانی کرد. حالا شما می توانید بوسیله برد رزبری پای زیرو به همراه نرم افزار، قطعات مقوا، و سایر اسباب مورد نیاز یک اسپیکر هوشمند با پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل و یا یک دوربین با قابلیت شناسایی هوشمند اشیاء بسازید. کیت‌های قدیمی ایرادی نداشتند و به درستی عمل می‌کردند اما تنها مشکل این بود که کاربران باید یک رایانه‌ی کوچک رزبری پای نیز برای استفاده از این پروژه ها تهیه می کردند. به همین دلیل بسیاری از آنهایی که رزبری پای نداشتند ، به ناچار باید آن را می‌خریدند یا کلاً قید استفاده از کیت هوش مصنوعی گوگل را می‌زدند. این مسئله موجب شد تا امسال گوگل کیت‌های جدیدی عرضه کند که درون خود برد رزبری پای دارد.

 

گوگل درباره‌ی کیت‌های AIY ارتقا یافته‌اش می‌گوید:

«این دو کیت به همراه یک رایانه‌ی کوچک Raspberry Pi Zero HW ، کابل اتصال USB و یک کارت حافظه‌ی SD عرضه می‌شوند تا کار‌ها را ساده‌تر کنند. دیگر کاربران نیاز ندارند تا نرم‌افزار را دانلود کرده و به همین دلیل است که عملیات راه اندازی سرعت خواهد گرفت. در بسته‌ی همچنین AIY Vision Kit v1.1 یک دوربین Raspberry Pi Camera v2 قرار خواهد داشت.»

لازم به ذکر است که Raspberry Pi Zero HW همان Raspberry Pi Zero W است که پایه های GPIO آن در کارخانه نصب شده است. در شکل زیر تفاوت بین این دو را مشاهده می کنید.


این گفته‌ها بدین معنی است که قطعات مهم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای راه اندازی ‌این کیت‌ها همراه‌ بسته‌هایشان عرضه می‌شود. بنابراین کاربران بلافاصله پس از خرید این محصولات قادر خواهند بود آنها را راه اندازی و استفاده کنند.
گوگل اعلام نموده که یک اپلیکیشن اندروید به همراه این محصولات عرضه خواهد شد که راه اندازی این کیت‌ها را به طور مفصل توضیح داده و به کاربران کمک می‌کند. البته دستورات لازم در صفحه‌ی وبسایت مخصوص این کیت‌ها گذاشته‌ شده تا کاربرانِ دیگر را نیز راضی کند.
دو کیت هوش مصنوعی جدید گوگل قرار است قدری از محصولات مشابه سال قبل، گرانتر باشند اما این افزایش منطقی است چرا که یک رایانه و دوربین نیز به همراه آنها خریداری می‌شود. کیت Voice به نرخ ۵۰ دلار عرضه می‌شود، در حالی که خرید Vision نرخی معادل ۹۰ دلار خواهد داشت.

گوگل در بسیاری از عرصه های تکنولوژی یادگیری ماشینی فعال است تا کمک کند این تکنولوژی در دسترس بیشتری باشد.علاوه بر مدل های پیش آموزشی که شما می توانید از وب سایت گوگل برای کیت های خود دانلود کنید. گوگل به تازگی وب سایت TensorFlow.js را راه اندازه کرده، که نسخه مبتنی بر مرورگر برنامه TensorFlow است. TensorFlow برنامه ای پیشرو در صنعت یادگیری ماشینی که متعلق  گوگل است و توسط تیم گوگل Brain طراحی شده است.

بنابرین حالا شما می توانید بدون نیاز به مدرک یا آموزش اختصاصی در زمینه یادگیری ماشینی تنها از طریق مرورگر خود برنامه ای بار دوربین و یا اسپیکر هوشمند بنویسید و سپس آن را بر روی کیت خود اجرا کنید. همچنین شما می توانید این کیت های جدید را از وب سایت AIY گوگل >> https://aiyprojects.withgoogle.com << خریداری کنید.


در صورتی که این مطلب مورد پسندتان واقع شد لایک و اشتراک گذاری فراموش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه