برد های جدید آردوینو Uno WiFi و MKR Vidor 4000 معرفی شدند

بازگشت به آموزشگاه

نسل جدید از بردهای آردوینو یعنی آردوینو Uno WiFi و MKR Vidor 4000 در خلال جشنواره Maker Faire برای توسعه اینترنت اشیاء معرفی شدند

آردوینو Uno WiFi و MKR Vidor 4000

امروز 19th may در شهر San Mateo کالیفرنیا یعنی درست در سیلیکون ولی گروه سازندگان آردوینو با همکاری شرکت Microchip در جشنواره سازندگان موسوم به Maker Faire شرکت کردند. در خلال این جشنواره Massimo Banzi بنیانگذار اصلی آردوینو و طرفدار سر سخت پروژه های متن باز از دو محصول جدید آردوینو با نام های آردوینو Uno WiFi و MKR Vidor 4000 رو نمایی کرد. هر دو برد آردوینو Uno WiFi و MKR Vidor 4000 با هدف توسعه اینترنت اشیا طراحی و ساخته شده است.

محصول اول MKR Vidor 4000 می باشد که اولین برد آردوینو دارای تراشه FPGA است. در کنار این تراشه میکروکنترلر SAM D21 و ماژول وای فای u-blox Nina W102 و چیپ شتابدهنده رمزنگاری ECC508 به منظور برقراری ارتباط امن بوسیله اینترنت قرار دارد.

MKR Vidor 4000

تراشه FPGA روی این برد تراشه Cyclone ساخت شرکت Intel جای داده شده است که دارای 16 هزار گیت مدار منطقی، 504 کیلوبیت حافظه RAM و 56 واحد ضرب کننده پرسرعت 18 بیتی برای کارهای DSP می باشد. هر کدام از 25 پایه در دسترس این تراشه قابلیت کار تا حداکثر فرکانس 150 مگاهرتز را دارند که میتواند به صورت UART ، SPI ، PWM ، انکودر تربیعی ( quadrature encoder ) ، I2C ، I2S ، سیگما/دلتا DAC و … پروگرام و استفاده شوند. در کنار این تراشه از میکروکنترلر 32 بیتی کم مصرف SAM D21 دارای هسته ARM Cortex M0+ ساخت شرکت میکروچیپ استفاده شده است که دارای 256 کیلوبایت حافظه Flash و 32 کیلوبایت حافظه SRAM و حداکثر فرکانس 48 مگاهرتز می باشد. این دو تراشه نامبرده شده دارای ارتباط یکپارچه روی برد با یکدیگر هستند.

MKR VIDOR 4000

Massimo Banzi در مورد این محصول گفت : “برد MKR Vidor 4000 به منظور پوشش رنج وسیعی از اپلیکشن های اینترنت اشیا طراحی شده است که با قابلیت های پیشرفته و نوآورانه، دسترسی جهان به FPGA را راحت تر کرده است”

Fabio Violante مدیر ارشد آردوینو با اشاره به شگفت زده شدنش گفت : “برد MKR Vidor 4000 و محیط توسعه آن انعطاف پذیر ترین آردوینو تا کنون به شمار می رود که چشم انداز وسیعی در آینده در انتظارش است. با استفاده از این محصول جدید ما قصد داریم تا به در دستان سازندگان، معلمان و متخصصان الکترونیک نوعی چاقوی سوئیسی بدهیم تا با آن مرزهای خلاقیت را شکافته و کاربردهای بیشمار آن آشکار شود”

و اما محصول دومی که در این جشنواره معرفی شد برد Arduino Uno WiFi Rev 2 بود که با پردازنده جدید شرکت میکرو چیپ یعنی ATmega4809 ، ماژول وای فای u-blox Nina W102 ، چیپ IMU و چیپ شتابدهنده رمزنگاری ECC608 عرضه شده است.

Arduino Uno WiFi Rev 2

در حقیقت برد آردوینو Uno WiFi Rev 2 دقیقا مشابه برد آردوینو UNO Rev 3 می باشد که در 4 مورد زیر تغییراتی در آن صورت گرفته است :

  • استفاده از میکروکنترلر 8 بیتی جدید ساخت شرکت میکروچیپ ( ATmega4809 )
  • اضافه شدن واحد اندازه گیری داخلی ( IMU )
  • اضافه شدن ماژول وای فای ( u-blox Nina W102 )
  • اضافه شدن چیپ شتابدهنده رمزنگاری برای ایجاد ارتباط امن اینترنتی ( ECC608  )

پردازنده اصلی این برد میکروکنترلر ATmega4809 می باشد که دارای 48 کیلوبایت حافظه Flash ، شش کیلوبایت حافظه SRAM ، حداکثر فرکانس 16 مگاهرتز، سه واحد UART ، واحد ADC پرسرعت و دیگر واحدهای جانبی مستقل از هسته ( Core Independent ) است.

Arduino Uno WiFi Rev 2

آردوینو یونو وای فای برای آن دسته از اپلیکشن هایی که به ارتباط با شبکه اینترنت نیاز دارند یعنی صنایع اینترنت اشیا مناسب می باشد و کلیه شرایط سخت افزاری لازم برای پروژه های قابل اتصال به سرورهای رایانش ابری آمازون ( AWS ) و گوگل را دارد.

Massimo Banzi در مورد این محصول گفت : “همانطور که ما رشد می کنیم در حال سرمایه گذاری روی صنایع مختلف هستیم و اکنون سوخت سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز اینترنت اشیا را هم تامین خواهیم کرد و این برد با داشتن ویژگی نظیر افزایش حافظه های RAM و FLASH برای پروژه های اینترنت اشیا مفید تر خواهد بود”

Fabio Violante در مورد این محصول گفت : “هدف و تمرکز آردوینو روی پشتیبانی از توسعه دهندگان، سازندگان و مربیان حوزه اینترنت اشیا در طول پروسه تولید و توسعه محصول خود از فاز صفر تا صد می باشد. قرار گرفتن چیپ وای فای، روی برد UNO جدید گام بزرگی است که با تلفیق شیلدها و کتابخانه ها کنونی و در دسترس برای آردوینو UNO نوعی اکوسیستم گسترده برای کاربردهای دارای اتصال به شبکه فراهم می کند”

هر دو بردهای آردوینو Uno WiFi و MKR Vidor 4000 جدید در پایان ماه ژوئن در فروشگاه اینترنتی Arduino در دسترس خواهند بود.


در صورتی که این مطلب مورد پسندتان واقع شد لایک و اشتراک گذاری فراموش نشود

1 دیدگاه

  • Adineh پاسخ

    بسیار عالی !

    1397-07-14 در 11:44

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه