مسیرهای موفقیت و پیشرفت شغلی یک مهندس سیستم های امبدد

بازگشت به آموزشگاه

گسترش سیستم های امبدد در سال های اخیر موجب افزایش نیاز به مهندسان سیستم های امبدد در مراحل طراحی، توسعه، ساخت، تست، تعمیر و نگهداری این سیستم ها شده است. اکنون که مسیر های موفقیت و پیشرفت شغلی بعد از حدود 10 سال کار در این حوزه برای من به عنوان یک مهندس سیستم های امبدد که در چندین شرکت کوچک و بزرگ صنعتی کار کرده، روشن شده است می خواهم نکات مهم آن را با شما به اشتراک بگذارم. در ادامه این مطلب به این سوالات جواب می دهم که: “سیستم های امبدد چیست؟” و “چه مهارت هایی برای یک مهندس سیستم های امبدد ضروری است؟” همچنین مسیرهای مختلف و مهارت های مورد نیاز در هر مسیر با هدف ورود سریع به بازار کار را تشریح خواهم کرد. در طول این مطلب نکاتی که بیان می شود می تواند در موفقیت شغلی مهندسان این حوزه بسیار تاثیر گذار باشد. شما چه یک مهندس سیستم های امبدد باشید که در حال توسعه یک محصول است و چه تازه با سیستم های امبدد آشنا شده باشید این مطلب برای شما مفید خواهد بود. امیدوارم لذت ببرید.


امبدد سیستم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به سیستم های محاسباتی که ماهیت فیزیکی دارند، دارای بخش های مختلف مکانیکی و الکترونیکی هستند و برای یک هدف مشخصی طراحی شدند، امبدد سیستم گفته می شود. این سیستم ها معمولا با محیط فیزیکی اطراف خود در تعامل هستند و حداقل یک واحد پردازشی در درون خود دارند. این واحد پردازشی میتواند یک میکروکنترلر ( μC )، میکروپرسسور ( μP )، پردازنده سیگنال‌های دیجیتال ( DSP )، آرایه منطقی برنامه پذیر ( FPGA ) یا یک SoC ( مخفف System on Chip ) باشد. نیاز به بهینه شدن سیستم برای رسیدن به حداکثر کارایی، کاهش هزینه/ سایز/توان مصرفی، دلایلی هستند که باعث بوجود آمدن اینگونه سیستم ها شده اند. اگر به اطراف خود نگاهی بیندازید حتما چندین نمونه از این سیستم ها را خواهید دید برای مثال:

  • گوشی موبایل، دوربین فیلم برداری و عکس برداری، پرینتر
  • یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، ماکروویو، هود و …
  • در حوزه پزشکی سیستم هایی نظیر دستگاه MRI، دستگاه های سونوگرافی، دستگاه لیزر و …
  • در صنعت بازوهای رباتیک، انواع نمایشگرها، انواع درایورهای موتورهای صنعتی
  • خودرو یک سیستم امبدد می باشد که شامل بخش های مختلف مکانیکی و الکترونیکی است. یک خودرو امروزی خود شامل حدود 20 زیرسیستم امبدد می باشد که یک سیستم امبدد بزرگتر را تشکیل می دهد.

نکته مهم: سیستم های امبدد پلی بین سه رشته مختلف ایجاد می کند. رشته اول مهندسی برق الکترونیک، رشته دوم مهندسی کامپیوتر و رشته سوم بر حسب نوع کاربرد می تواند متغیر باشد برای مثال خودرو، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و … شکل زیر این موضوع را نشان می دهد. بنابراین، بر حسب اینکه رشته سوم چه باشد مقدار معینی از دانش خارج از سیستم های امبدد – یا احتمالاً حتی خارج از مهندسی – مورد نیاز است.


چه مباحث پایه ای در سیستم های امبدد نیاز هست بدانیم؟

همانطور که امروزه یادگیری نحوه کار با کامپیوتر به موضوعی الزامی برای اکثر اقشار جامعه تبدیل شده است و جزو سواد رایانه ای محسوب می شود، به همین صورت آشنایی با مباحث پایه ای سیستم های امبدد در رشته های مهندسی جزو سواد آن ها می باشد. انجمن ماشین های محاسباتی ( ACM ) که به صورت دوره ای مطالب ارائه شده در رشته کارشناسی علوم کامپیوتر را بررسی می کند از سال 2016 چندین دانش و مهارت در حوزه سیستم های امبدد را اضافه و یادگیری آن ها را توصیه کرده است. برخی از این مباحث پایه ای و ضروری در حوزه نرم افزاری عبارت است از:

  • تاریخچه انواع ماشین های محاسباتی و کامپیوترها
  • معرفی انواع زبان های برنامه نویسی
  • ساختار سیستم های میکروکامپیوتری و تفاوت آن با میکروکنترلر
  • آشنایی با اصول اولیه الکترونیک دیجیتال
  • آشنایی با سیستم های نهفته ( Embedded ) و بی درنگ ( Real-Time )

مطالب فوق تحت عنوان آموزش اصول اولیه نرم افزاری در سیستم های امبدد در سایت الکترو ولت قرار دارد که میتوانید برای دسترسی به کلیه این مطالب از لینک زیر استفاده کنید:

دوره EVS0: آموزش اصول سیستم های امبدد ( نرم افزار )

در حوزه سخت افزاری نیز مباحث پایه ای و ضروری وجود دارد که شامل:

  • معرفی انواع مدارهای الکتریکی و الکترونیکی
  • آشنایی با اجزای مدارهای الکتریکی و الکترونیکی

مطالب فوق تحت عنوان آموزش اصول اولیه سخت افزاری سیستم های امبدد در سایت الکترو ولت قرار دارد که میتوانید برای دسترسی به کلیه این مطالب از لینک زیر استفاده کنید:

دوره EVH0: آموزش اصول سیستم های امبدد ( سخت افزار )


مسیرهای شغلی در حوزه سیستم های امبدد کدام است؟

به طور کلی در حوزه سیستم های امبدد سه دسته بندی سخت افزار( Hardware )، نرم افزار ( Software ) و میان افزار ( Firmware ) وجود دارد که بر اساس آن ها شغل های مختلف زیر بوجود می آید:

مهندس نرم افزار امبدد ( Embedded software engineer ): تمرکز در این شغل صرفا روی نرم افزار سیستم های امبدد می باشد.

مهندس سخت افزار امبدد ( Embedded hardware engineer ) : تمرکز در این شغل صرفا روی سخت افزار سیستم های امبدد می باشد.

مهندس میان افزار امبدد ( Embedded firmware engineer ) : یک مهندس میان افزار سیستم های امبدد بایستی هم قدری روی نرم افزار و هم قدری روی سخت افزار سیستم های امبدد مسلط باشد.

مهندس سیستم های امبدد ( Embedded system engineer ) : تمرکز یک مهندس سیستم های امبدد علاوه بر سخت افزار روی میان افزار هم هست یعنی این شغل ترکیب دو شغل قبلی می باشد.

مهندس تحقیق و توسعه سیستم های امبدد ( Embedded R&D engineer ) : یک مهندس تحقیق و توسعه سیستم های امبدد علاوه بر تسلط روی نرم افزار، میان افزار و سخت افزار بایستی توانایی ریسرچ در مطالب جدید روز دنیا را داشته باشد و بتواند دانش خود را به سرعت با آخرین تکنولوژی ها بروز نماید.

در ادامه این مطلب تمامی مسیرهای شغلی فوق و مهارت های ضروری مورد نیاز برای هر یک را توضیح خواهم داد تا مسیر کاملا برایتان روشن گردد.


مهارت های ضروری یک مهندس سخت افزار امبدد

وظیفه اصلی مهندسان سخت‌افزار امبدد طراحی شماتیک و PCB، طراحی سیستم های دیجیتال و آنالوگ و همچنین تست و عیب یابی آن سیستم ها می باشد. به علت هزینه بالای سخت افزار یک مهندس سخت افزار بایستی کمترین نقص را در طراحی های خود داشته باشد. بنابراین بهتر است این مهندسان نسبت به مونتاژ قطعات نیز اطلاعات و تجربه کافی داشته باشند. همچنین رعایت مسائلی نظیر نویز، EMC/EMI، مدیریت توان و مدیریت حرارتی در رسم PCB از دیگر وظایف مهم این مهندسان می باشد. لیست مهارت های ضروری و توصیه شده برای ورود این مهندسین به بازار کار به شرح زیر می باشد:

  • اصول اولیه الکترونیک: جریان، ولتاژ، قانون اهم، KVL و KCL و … الزامی است
  • نحوه عملکرد انواع قطعات الکترونیکی و آی سی ها: انواع سلف، خازن، مقاومت، دیود، ترانزیستور، آپ امپ و … الزامی است
  • نحوه کار با مولتی متر و اندازه گیری جریان، ولتاژ، اهم و نحوه تست سلامت قطعات مدار الزامی است
  • نرم افزارهای طراحی شماتیک و PCB : حداقل یکی از نرم افزارهای Altium, Kicad, Allegro الزامی است
  • آشنایی با نحوه کار با اسیلوسکوپ توصیه می شود
  • آشنایی با نحوه طراحی منابع تغذیه توصیه می شود
  • آشنایی با نحوه مقابله با نویز، EMC/EMI در طراحی PCB توصیه می شود
  • آشنایی با نحوه مونتاژ انواع قطعات DIP و SMD توصیه می شود

بعد از موارد فوق دو تقسیم بندی دیگر وجود دارد که میتواند یکی از آن ها یا هر دو دسته بندی انتخاب شود. مورد اول طراحی دیجیتال و مورد دوم طراحی آنالوگ می باشد.

برای مهندسان سخت افزار امبدد که طراحی دیجیتال را می خواهند به توانمندی های خود اضافه کنند مهارت های ضروری و توصیه شده به شرح زیر است:

  • در سطح سیستم و رجیستر و گیت: Xilinx FPGA و زبان برنامه نویسی سخت افزار VHDL الزامی است.
  • در سطح ترانزیستور: مدارهای CMOS و نرم افزار HSPICE الزامی است
  • در سطح سیلیکون: مدارهای VLSI و نرم افزار Cadence الزامی است

توضیح اینکه طراحی دیجیتال در سطوح مختلفی انجام می شود که به صورت شکل زیر است:

برای مهندسان سخت افزار امبدد که طراحی دیجیتال را می خواهند به توانمندی های خود اضافه کنند مهارت های ضروری و توصیه شده به شرح زیر است:

  • طراحی انواع مدارهای ترانزیستوری آنالوگ ( تقویت کننده های BJT ) الزامی است.
  • طراحی انواع مدارهای رزونانسی ( تولید یک موج خاص با فرکانس خاص ) الزامی است.
  • طراحی انواع مدارهای مخابراتی و انواع مدولاسیون های مدارهای مخابراتی الزامی است.
  • طراحی انواع فیلتر های RC و RLC الزامی است.
  • طراحی انواع مدارهای آنالوگ آپ امپی الزامی است.

مهارت های ضروری یک مهندس میان افزار امبدد

میان افزار ( Firmware ) پایین ترین سطح برنامه نویسی می باشد که مستقیما با سخت افزار در ارتباط است. مثلا راه اندازی واحد های مختلف یک میکروکنترلر در سطح فریمور است و نیاز است تا مهندس میان افزار امبدد علاوه بر زبان برنامه نویسی Embedded C نسبت به سخت افزار میکروکنترلری که روی آن کدنویسی می کند مسلط باشد. در حقیقت مهندسان میان افزار، نرم‌افزار سطح پایینی ایجاد می‌کنند که می‌تواند مستقیماً با سخت‌افزار تعامل داشته باشد، مانند تبدیل سیگنال‌های حسگر آنالوگ به داده‌های دیجیتال و مدیریت پروتکل‌های ارتباطی و … از یک مهندس میان افزار انتظار می رود تا برنامه نویسی سیستم های امبددی که دارای پیچیدگی نرم افزاری زیادی نیستند را نیز پیاده سازی کند. همچنین می توان گفت که راه اندازی سیستم عامل یک رابط سطح پایین برای سخت افزار است بنابراین لازم است تا این دسته از مهدسان با اصول اولیه سیستم عامل ها آشنایی داشته باشند. همچنین نوشتن برنامه های بوت لودر ( boatloader ) یکی دیگر از وظایف این مهندسان است. لیست مهارت های ضروری و توصیه شده برای ورود این مهندسین به بازار کار به شرح زیر می باشد:

  • 4 مورد اولی که در مهارت های مهندس سخت افزار جزو موارد الزامی است
  • علاوه بر موارد فوق زبان برنامه نویسی Embedded C الزامی است
  • کار با یکی از میکروکنترلرهای ARM STM32 و راه اندازی واحدهای GPIO, UART, SPI, I2C آن الزامی است
  • و آشنایی با واحدهای DMA، Watchdog، ADC، DAC، Interrupt، Time/Counter/PWM آن میکروکنترلر توصیه می شود
  • آشنایی با یکی از پروتکل های صنعتی Modbus, Ethernet, Can bus توصیه می شود
  • آشنایی با اصول اولیه سیستم های عامل بی درنگ و کار با یکی از آن ها ( FreeRTOS ) توصیه می شود
  • آشنایی با تست و دیباگ میکروکنترلر و نحوه Unit Test توصیه می شود.

مهارت های ضروری یک مهندس نرم افزار امبدد

هنگام تمایز بین یک مهندس نرم افزار امبدد و یک مهندس میان افزار امبدد، یک سری عدم قطعیت و ابهامات وجود دارد که باعث می شود این دو رشته قدری هم پوشانی داشته باشند. نرم افزار با فریمور تفاوت دارد نرم افزار سطح بالاتر از فریمور می باشد و شامل کدهای لایه اپلیکیشن ( Application Layer ) می شود. در لایه اپلیکیشن عملکرد های اصلی یک سیستم امبدد کدنویسی می شود. کدنویسی فریمور معمولا به زبان C انجام می شود اما کدنویسی نرم افزار میتواند به زبان های دیگر نظیر ++C یا Python باشد. به علت پیچیده تر بوده کدنویسی در لایه اپلیکیشن مهندسان نرم افزار بایستی با انواع فلوچارت ها و الگوریتم ها و نحوه کدنویسی آن ها آشنایی داشته باشند.

بسیاری از انواع جدید سیستم های امبدد در سال‌های اخیر ظهور کرده‌اند – دستگاه‌هایی که پیچیده‌تر از سیستم‌های امبدد سنتی هستند اما پیچیدگی کمتری نسبت به رایانه‌های شخصی دارند. این ها از سیستم فایل ها روی فلش خود برای قرار دادن برنامه های کاربردی در حافظه برای اجرا استفاده می کنند و سیستم عامل های بزرگتری مانند لینوکس و یونیکس را اجرا می کنند. برنامه نویسان نرم افزار امبدد در مواردی با این نوع سیستم ها و همچنین سیستم عامل قدیمی سروکار دارند. روترها، تلویزیون های هوشمند و حتی گوشی های هوشمند و تبلت ها از جمله محصولاتی هستند که روی آنها کار می کنند. نرم افزارهای امبدد در اصل نرم افزارهایی هستند که برای هدف خاصی طراحی شده اند و رابط کاربری محدودی دارند. تقریباً هرگز همه منظوره نخواهند بود، حتی اگر بسیار پیچیده باشد.

مهارت های ضروری و توصیه شده برای ورود این مهندسین به بازار کار به شرح زیر می باشد:

  • نحوه رسم فلوچارت و پیاده سازی الگوریتم های برنامه نویسی الزامی است ( UML توصیه می شود )
  • تسلط بر زبان های برنامه نویسی C و ++C الزامی است.
  • آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون الزامی است. تسلط بر این زبان برنامه نویسی توصیه می شود.
  • اصول اولیه سیستم های عامل بی درنگ و کار با یکی از آن ها ( FreeRTOS ) الزامی است
  • آشنایی با سیستم عامل لینوکس و دستورات لینوکس و کار با یکی از بردهای لینوکسی الزامی است. ( کار با Raspberry Pi توصیه می شود )
  • آشنایی با ورژن کنترل گیت الزامی است. آشنایی با گیت هاب و گیت لب توصیه می شود.
  • آشنایی با روش های تست و دیباگ در برنامه نویسی الزامی است.
  • آشنایی با کامپایلر GCC و تولید خروجی با CMAKE توصیه می شود.
  • آشنایی با توسعه و تست برنامه نویسی به روش V-model توصیه می شود.
  • آشنایی با نحوه Unit Test و نوشتن Test case برای برنامه توصیه می شود.
  • آشنایی با روش های آنالیز کد از جمله Static Analysis و Dynamic Analysis توصیه می شود.

انجمن محاسباتی IEEE ( یعنی Computing IEEE Society ) چندین سال است که مجموعه دانش مورد نیاز مهندسان نرم افزار کامپیوتر را گرد آوری کرده است که برخی از آن ها برای مهندس نرم افزار امبدد نیز کارایی دارد به خصوص اگر سبک مدیریتی پروژه، چابک ( Agile ) باشد که نیاز به مدیریت تغییرات با سرعت بالا در آن ها وجود دارد. بنابراین توانایی های زیر در ادامه موارد بالا مفید می باشد.


مهارت های ضروری یک مهندس سیستم های امبدد

یک مهندس سیستم های امبدد بایستی کلیه مهارت های ضروری یک مهندس سخت افزار امبدد و همچنین مهارت های ضروری یک مهندس میان افزار امبدد را همزمان داشته باشد. بنابراین مهندسان سیستم‌های امبدد می‌توانند هم سخت‌افزار و هم فریمور یک سیستم امبدد را طراحی و پیاده سازی کنند و با تریدآف ( tradeoff ) ها مقابله کنند تا با کمترین هزینه به بالاترین عملکرد دست یابند. در دستگاه‌های بسیار کوچک (که تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد)، می‌توانیم بیشتر این مهندسان را ببینیم که در حال طراحی سخت‌افزار و فریمور هستند. به طور کلی، آنها طراحی سخت افزار و سپس کل یکپارچه سازی سخت افزار و نرم افزار را انجام می دهند. معماری سیستم ها یکی دیگر از جنبه های اصلی است که این مهندسان به طور منظم با آن سروکار دارند. طراحی، توسعه، تولید، آزمایش و نگهداری سیستم های تعبیه شده از جمله وظایف آنهاست. در تعریفی دیگر میتوان گفت، مهندسان سخت‌افزار امبدد صرفا در بخش سخت‌افزار کار می‌کنند، مهندسان نرم‌افزار امبدد بیشتر در بخش نرم‌افزار و کمی هم در بخش میان افزار کار می‌کنند و مهندسان سیستم های امبدد روی هر سه کار می کنند اما بیشتر روی سخت افزار و میان افزار این سیستم ها تمرکز دارند.

مهارت های ضروری و توصیه شده برای ورود این مهندسین به بازار کار به شرح زیر می باشد:

  • کلیه مهارت های مهندس سخت افزار سیستم های امبدد ( الزامی ها به همان صورت الزامی و توصیه شده ها به همان صورت توصیه شده )
  • کلیه مهارت های مهندس میان افزار سیستم های امبدد ( الزامی ها به همان صورت الزامی و توصیه شده ها به همان صورت توصیه شده )
  • کلیه مهارت های مهندس نرم افزار سیستم های امبدد ( کلیه موارد الزامی توصیه می شود )

مهارت های ضروری یک مهندس تحقیق و توسعه سیستم های امبدد

یک مهندس تحقیق و توسعه سیستم های امبدد بایستی شبیه به یک مهندس سیستم های امبدد کلیه مهارت های ضروری مهندسان نرم افزار/میان افزار/سخت افزار امبدد را همزمان داشته باشد و علاوه بر آن توانایی تجزیه، تحلیل، ترکیب محصولات امبدد مختلف را با یکدیگر داشته باشد. بنابراین یک مهندس تحقیق و توسعه واقعی بایستی همواره خود را با آخرین تکنولوژی های این حوزه بروز نگه دارد. اشتیاق کسب دانش و مهارت های جدید و عدم ترس از مواجه شدن با چالش ها و ابهامات جدید و توانمندی حل مسائل پیچیده و تصمیم گیری درست در مراحل اولیه طراحی یک محصول امبدد از ویژگی های شخصیتی این مهندسان است. بنابراین کلیه مهارت های گفته شده در بخش قبل به همان صورت وجود دارد و علاوه بر آن توانایی تحقیق و جستجو و پیدا کردن راه حل های موثر اضافه می گردد. برخی دیگر از مهارت ها و ویژگی های غیرتخصصی ( soft skills ) کلیه مهندسان سیستم های امبدد از جمله برای یک مهندس تحقیق و توسعه به شرح زیر است:

  • مهارت های ارتباطی
  • مدیریت زمان
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی یادگیری سریع
  • خلاقیت
  • توجه به جزئیات

نکته مهم: تبدیل شدن به یک مهندس تحقیق و توسعه یا یک مهندس سیستم های امبدد زمان زیادی می برد. بنابراین اگر ابتدای راه هستید و قصد دارید یک مهندس تحقیق و توسعه یا یک مهندس سیستم های امبدد شوید. بهتر است در ابتدا یک مهندس میان افزار سیستم های امبدد شوید و بعد از چندین سال کار کردن در این حوزه و کسب تجربه توانمندی های خود را ارتقا دهید. این مسئله به دلیل آن است که یک مهندس میان افزار سیستم های امبدد بایستی روی هر دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های امبدد مسلط باشد. این نیاز به تسلط روی هر دو بخش به شما کمک می کند تا تصمیم بهتری بگیرید به طوری که بعد از چند سال اگر در بخش سخت افزار ضعیف بودید یا علاقه به پیشرفت در آن نداشتید میتوانید ادامه فعالیت کاری خود را به سمت مهندس نرم افزار سیستم های امبدد ببرید. یا بالعکس اگر بعد از چند سال در نرم افزار ضعیف بودید یا علاقه به پیشرفت در آن نداشتید میتوانید ادامه فعالیت کاری خود را به سمت مهندس سخت افزار سیستم های امبدد ببرید.

نکته مهم: شخصیت خود را در انتخاب مسیر شغلی در نظر بگیرید. قطعا هر کاری با تلاش و پشتکار شدنی است اما استعداد و شخصیت باعث می شود شما با تلاش کمتر به نتایج بسیار بهتری دست پیدا کنید. با شرکت در یک تست MBTI میتوانید شخصیت خود را از نظر درونگرایی/برونگرایی، حسی/شهودی، منطقی/احساسی، قضاوتگر/ادراکی بسنجید. شخصیت های INTJ و INTP برای شغل های حوزه امبدد عالی هستند به این دلیل که هر یک از فاکتورهای درونگرا بودن، شهودی بودن و منطقی بودن در رشته امبدد موثر است. چرا که افراد درون گرا معمولا تمرکز بیشتری روی کار دارند. افراد شهودی بهتر میتوانند مباحث غیر حسی نظیر کدنویسی و جریان و ولتاژ و … درک کنند. افراد منطقی هم به دلیل منطقی بودن توانایی محاسبات منطقی و درک مطالب ریاضی برایشان راحت تر است. مورد آخر یعنی قضاوت گر/ادراکی تاثیر چندانی در موفقیت شما در این حوزه ندارد. بنابراین هر چه که فاکتورهای I,N,T در شخصیت شما ملموس تر باشد از نظر شخصیتی با شغل های حوزه امبدد همخوانی بیشتری وجود دارد.

در بخش پایانی توجه شما را به نظرات جالب توجه دو مهندس امبدد جلب می کنم. در حالی که مشغول جستجو بودم این دو نظر را پیدا کردم و آن را به انتهای این مطلب اضافه نمودم.

ساندار بالاسوبرامانیان (Sundar Balasubramanian)، متخصص سیستم‌های امبدد با بیش از دو دهه تجربه می‌گوید: «دانستن زبان‌های برنامه‌نویسی مانند C یا ++C برای استفاده در سیستم‌های امبدد کافی است، به خصوص اگر روی RTOS کار نمی‌کنید. حتی اگر روی RTOS کار می‌کنید، به دانش بسیار عمیق علوم رایانه نیازی نیست. در دو دهه تجربه من که پنج سال آن در سیستم های امبدد بوده است به طور کامل، احساس می کنم هر دو دانش (الکترونیک و علوم کامپیوتر) برای هر دو مهندس ( مهندس الکترونیک و مهندس کامپیوتر) مهم است. به هر حال دامنه دانش از تجربه کاری ناشی می شود. منطق برنامه‌نویسی خوب، اگر در میان افزار کار می‌کنید، و دانش الکترونیکی خوب طبق نیاز حرفه‌ای مانند طراحی شماتیک و PCB اگر منحصراً در سخت‌افزار کار می‌کنید، ضروری است.»

طراح سخت افزار پتر دوراک ( Petr Dvořák ) نیز با این موضوع موافق است. او می‌گوید: «من در علوم کامپیوتر ضعیف بودم و چندی پیش تصمیم گرفتم که برنامه‌نویسی را کنار بگذارم. اگر بهترین برنامه نویس شهر نباشید، برای اینکه یک مهندس سخت افزار امبدد عالی باشید، اشکالی ندارد.»


ممکن است در حال حاضر در مورد اینکه چه چیزهایی را باید یادبگیرید گیج شده باشید. این موضوع طبیعی است همه اول راه با این مسئله مواجه می شوند. مهمترین توصیه من برای تصمیم گیری درست و رشد در طول این مسیر این است که: صبور باشید، پشتکار داشته باشید و هدفمند انتخاب کنید. در پایان قصد دارم که برای کمک به بهتر شدن جامعه مهندسان امبدد هم صدا شوید و نظرات خود را برای من بنویسید. آیا موضوعی وجود دارد که در این مطلب لیست نشده باشد؟ آیا کتابی در مورد سیستم های امبدد دارید که افراد باید درباره آن بدانند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه