شرکت NXP در فروش میکروکنترلر رتبه اول شد

بازگشت به آموزشگاه

به گزارش IC Insights شرکت NXP با رشد 116 درصدی در فروش میکروکنترلر با برند تجاری Freescale از شرکت Renesas پیشی گرفت و اکنون به عنوان تولید کننده شماره یک شناخته می شود

شرکت Freescale که در دسامبر 2015 به مالکیت NXP درآمده بود با فروش 2.9 بیلیون دلار در سال قبل باعث شد NXP در اوج قرار گیرد.

در حدود سه چهارم از کل فروش شرکت NXP در سال 2015 مربوط به میکروکنترلرهای 8 و 16 بیتی به کار رفته در کارت های هوشمند بود. بعد از ادغام Freescale با NXP این میزان به یک چهارم از کل فروش سال 2016 کاهش یافت.

میکروکنترلرهای توسعه یافته و معرفی شده با نام Freescale رنج وسیعی از کاربردهای کنترلی نهفته را شامل می شود که بخش قابل توجهی از سیستم های خودرویی را تشکیل می دهند. NXP و Freescale هر دو میکروکنترلرهای پیشرفته 32 بیتی ARM با هسته Cortex M را توسعه داده بودند.

شرکت Microchip هم با خرید شرکت atmel در سال 2015 از رتبه ششم و فروش 2 بیلیون دلاری با 50 درصد پیشرفت ، به رتبه سوم و فروش 3.4 بیلیون دلاری در 2016 ارتقا یافت. شرکت atmel قبل از ادغام با میکروچیپ دارای رتبه نهم و فروش 808 میلیون دلاری بود.

قبل از خرید atmel ، شرکت میکروچیپ تنها شرکت سازنده بزرگ میکروکنترلرها بود که از تکنولوژی ARM استفاده نمی کرد. برای حدود 10 سال شرکت میکروچیپ توسعه دهنده و فروشنده میکروکنترلرهای 32 بیتی بر اساس معماری MIPS ( یک معماری توسعه یافته بر مبنای RISC ) بود.

6 ماه بعد از اکتساب atmel ، شرکت میکروچیپ اظهار کرد که هر دو خطوط تولید میکروکنترلرهای 32 بیتی PIC بر مبنای MIPS و میکروکنترلرهای 32 بیتی ARM سری SAM را توسعه خواهد داد. میکروچیپ همچنین تضمین داد که بهترین راه حل برای صحیح تر اجرا شدن اپلیکشن ها همان روشی است که در میکروکنترلرهای PIC وجود دارد.

شرکت Cypress نیز در سال 2016 با افزایش 15 درصدی فروش به 622 میلیون دلار به رتبه هشتم ارتقا یافت. این شرکت حضور خود در دنیای میکروکنترلرها را در سال 2015 و با خرید سهام شرکت آمریکایی Spansion به قیمت 5.0 بیلیون دلار آغاز کرده و پیش می برد.

قبل از این و با خروج شرکت AMD از ردیف سازندگان تراشه های حافظه NOR flash ، شرکت Spansion با خرید Fujitsu در سال 2013 با قیمت 110 میلیون دلار سعی در توسعه آی سی های غیرفرار می کرد. Spansion همچنین در سال 2013 مجوز دریافت هسته های پردازشی 32 بیتی را برای ساخت میکروکنترلر از شرکت ARM دریافت کرد.

بخشی از افزایش درآمد شرکت Cypress نتیجه جایگاه خوب Spansion و بخشی دیگر از آن نتیجه رشد شرکت در زمینه محصولات PSoC ( مخفف Programmable System-on-Chip ) می باشد که در این محصولات عملکرد میکروکنترلری و دستگاههای جانبی مستقیما قابل تنظیم برای کاربر می گردد و همچنین کاربردهای دیجیتالی و ترکیبی سیگنال ( mixed-signal ) توسط برنامه کاربر کنترل می گردد.

بیشترین کاهش رتبه در این لیست به شرکت بزرگ Samsung با 14 درصد افت فروش در سال 2016 بر می گردد که این مسئله به خاطر ضعف فروش در بازار کارتهای هوشمند و میکروکنترلرها ناشی می گردد. هر چند که شرکت سامسونگ میکروکنترلرهای خود را به صورت OEM در برند شرکت های دیگر به فروش می رساند اما خود بخش عظیمی از بازار الکترونیک ، کامپیوتر و تلفن های هوشمند را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه