شرکت ARM راهکاری برای شخصی سازی چیپ ها در بازار امبدد و اینترنت اشیاء ارائه کرد

بازگشت به آموزشگاه

در اواسط سال 2016 در دانشگاه کمبریج انگلستان ، شرکت ARM از راه حلی ابتکاری با نام DesignStart رونمایی کرد.

همیشه تقاضا برای ساخت دستگاه های هوشمند تر از همیشه وجود داشته است و همواره تولیدکنندگان به دنبال راه کارهایی هستند که این هوشمندی و ویژگی های جدید را با هزینه کمتر به محصولات خود اضافه نمایند. برای این منظور امروزه بسیاری از شرکت ها به سمت راه کارهای جدید همانند سیستم-روی-چیپ ( System on chip به اختصار SOC ) و مدارهای مجتمع با کاربرد خاصApplication-specific integrated circuit به اختصار ASIC ) روی آورده اند. به این راهکارها شخصی سازی چیپ یا custom chips گفته می شود. با استفاده از این ویژگی میتوان تعدادی از قطعات جداگانه الکترونیکی را روی یک قطعه واحد کنار هم جمع آوری کرد. قطعه نهایی یک چیپ ( آی سی ) است که تمامی کارهای قطعات قبلی را درون خود انجام می دهد.


چرا باید شخصی سازی چیپ کنید ؟

برای اینکه بفهمید شخصی سازی چیپ چیست ، چه مزیت هایی دارد و نیز علت پیدایش DesignStart چیست ، فیلم کوتاه زیر را نگاه کنید.


هدف اجرای پروژه DesignStart تشویق به طراحی SoC و روی آوردن به چیپ های شخصی سازی شده می باشد. به طوری که شرکت ARM در پورتال DesignStart اجازه دسترسی آنلاین به IP هایی نظیر هسته های پردازشی ARM Cortex M0 را به طراحان ، محققان و دانشجویان می دهد. این هسته های پردازشی به علت کوچک و کم مصرف بودن بیشترین استفاده را در بازارهای اینترنت اشیاء ( IOT ) ، سنسورها ، سیستم های کنترلی و مدارهای آمیخته با سیگنال ( Mixed-Signal ) دارند. شکل زیر ویژگی های این هسته پردازشی را نشان می دهد.

پورتال DesignStart توسط افراد زیادی توسعه داده می شود و هم اکنون علاوه بر هسته پردازشی Cortex-M0 ، هسته پردازشی Cortex-M3 نیز برای کارهای پردازشی سنگین تر و بزرگتر به آن اضافه شده است.

این پورتال همچنین ابزارها و دوره های آموزشی برای کارکردن راحت تر توسعه دهندگان را فراهم کرده است. در کنار این پورتال یک انجمن اینترنتی وجود دارد که به سوالات و مشکلات پاسخ داده می شود. همچنین ابزارهایی برای import/export از نرم افزارهای Cadence و Mentor Graphics ( از نرم افزارهای معروف طراحی چیپ ) تعبیه شده است که باعث سرعت بخشیدن به شخصی سازی چیپ ها می شود. رنج وسیعی از IP های فیزیکی Artisan نیز برای استفاده سریع در این پورتال در دسترس است. روند مراحل تعریف چیپ تا پیاده سازی نهایی را در شکل زیر مشاهده می کنید.

در پورتال DesignStart دو نسخه مختلف وجود دارد : DesignStart Eval و DesignStart Pro

در نسخه Eval که دسترسی آن برای همه کاربران آزاد است ، اجازه دسترسی و استفاده از هسته های پردازشی Cortex-M0 و Cortex-M3 و نیز کلیه زیر سیستم ها ( Subsystems ) و دستگاه های جانبی ( Pheripherals ) آن ها داده شده است که همگی آن ها آماده به کار ( ready-to-run ) هستند. علاوه بر این ویژگی ، شما میتوانید الگوی تولید شده خود را به صورت زمان بندی شده و محدود روی FPGA تست کنید که برای بسیاری از شرکت ها ، دانشجویان و طراحان نمونه اولیه محصول بسیار مفید خواهد بود. در نسخه Pro بیشتر تمرکز روی پیاده سازی نهایی و بدون محدودیت و تجاری سازی محصول شرکت ها است که برای ارتقا به این نسخه نیاز به پرداخت 40 هزار دلار می باشد. کلیه مراحل به صورت ساده شده و استاندارد شده می باشد و بعد از دریافت تاییدیه کاربران میتوانند به تعداد انبوه از چیپ خود تولید کنند. البته کلیه خدمات پشتیبانی برای هر دو نسخه مختلف وجود دارد.

در بروزرسانی اخیر پورتال DesignStart ، شرکت ARM قابلیت لایسنس دو جانبه برای هر دو طرف معامله ( از یک طرف استارتاپ و از طرف دیگر سرمایه گذار ) را اضافه کرده است. بدین معنی که یک شرکت استارتاپی میتواند  چیپ خود را طراحی کرده و در صورت ارائه موفق طرح خود از پرداخت 40 هزار دلار معاف می شود. این مسئله کمک بزرگی به شرکت های نوپا و گسترش سریع تر تکنولوژی می کند.


نقل قول هایی از شرکای همکار در برنامه DesignStart

Graham Curren مدیر عامل شرکت Sondrel می گوید : “صنعت نیمه هادی تاثیر زیادی روی رشد آینده اینترنت اشیاء دارد و DesignStart گام مهمی در جهت ایجاد این رشد و کاهش موانع آن کرده است. شرکت ما هیجان زده است که بخشی از تایید شدگان اولیه این برنامه در ارائه طراحی چیپ های تخصصی و حمایت از مشتریان فعلی و آینده شرکت ARM می باشد.”

Jim Bruister رییس شورای راهکار های SoC می گوید : “ما نیز بسیار هیجان زده هستیم که یک عضو افتخاری این برنامه هستیم. ما منتظر کمک به موسسات دیگر در توسعه ماشین به ماشین ( M2M ) ، اینترنت اشیاء ( IOT ) و چیپ های کم مصرف و نسل بعدی محصولات هیجان انگیز هستیم.”

Vasan Karathattam معاون ارشد بخش مهندسی شرکت Open-Silicon می گوید : “برنامه ARM DesignStart نقش کلیدی در پلتفورم Spec2Chip IoT ASIC شرکت ما داشته است که مشتق گرفته از شخصی سازی چیپ است. به عنوان یکی از شرکای همکار در این برنامه اعلام می کنم که مشتریان ما زمان کوتاه تر ، ریسک کمتر و هزینه کمتری را برای بدست آوردن محصولات خود صرف می کنند. “

Sribash Dey معاون اجرایی eInfochips می گوید : “ما از اینکه یکی از اعضای اولیه این برنامه شدیم شگفت زده هستیم و مشتاقیم که تخصص عمیقی از تکنولوژی های مبتنی بر ARM را در اختیار عموم قرار دهیم تا مشتریان ما بتوانند SoC های جدید و راه حل های امبدد را به خوبی طراحی کنند”


دانلود کتاب Custom Chips For Dummies

این کتاب به نوعی بلیط برنده شدن و دست یافتن به BOM ( مخفف Bill Of Material ) کمتر ، ساخت دستگاه های فوق کم مصرف و بهبود عملکرد محصولات شما است. با این کتاب راه حل های SoC/ASIC از آن چیزی که می پندارید ، سریعتر ، راحت تر و کم ریسک تر از همیشه هستند. این کتاب راهنمای کوتاهی است که در آن نحوه شخصی سازی چیپ ها را به همراه مثال های واقعی مرحله به مرحله توضیح می دهد.

لینک دانلود کتاب فوق با حجم 2 مگابایت


منبع : وبسایت arm.com


در صورتی که این مطلب مورد پسندتان واقع شد لایک و اشتراک گذاری فراموش نشود.

1 دیدگاه

  • علی پاسخ

    اگر اشتباه نکنم چیپهایی مثل مدیاتک و 24NRF و ESP62 نتیجه شخصی سازی ARM هستند

    1397-07-27 در 10:53

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه