شرکت میکروچیپ قابلیت توسعه میکروکنترلرهای AVR را به نرم افزار MPLAB X اضافه کرد

بازگشت به آموزشگاه

شرکت میکروچیپ نسل جدید محیط توسعه نرم افزاری ( IDE ) خود یعنی MPLAB X را با قابلیت پشتیبانی از میکروکنترلرهای 8 بیتی AVR معرفی کرد.

شرکت میکروچیپ یکی از سازندگان بزرگ نیمه هادی که به میکروکنترلرهای PIC خود بسیار معروف شده است ، بعد از خرید شرکت Atmel ( شرکت سازنده میکروکنترلرهای 8 بیتی AVR ) در سال 2016 برای توسعه میکروکنترلرهای AVR دست به کار شد و به تازگی نسل جدید نرم افزار های خود یعنی MPLAB X IDE را معرفی کرده است.

در ورژن جدید این نرم افزار یعنی نسخه 5.05 که در سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک نصب می شود ، مهندسان و طراحان میتوانند علاوه بر قابلیت توسعه میکروکنترلرهای PIC و dsPIC به همان صورت سنتی، از قابلیت توسعه میکروکنترلرهای AVR نیز همزمان استفاده نمایند. البته طبق گفته شرکت میکروچیپ هنوز برخی از آی سی های AVR در این نسخه وجود ندارند که قرار است تا به زودی در ورژن های بعدی به نرم افزار اضافه شود. همچنین پشتیبانی از میکروکنترلرهای AVR در نرم افزارهای Atmel Studio 7 و نیز در بخش Atmel Start فعلا ادامه دارد و میتوان از آن ها نیز استفاده نمود.

در نرم افزار MPLAB X ، ابزاری گرافیکی موسوم به MCC ( مخفف MPLAB Code Configurator ) برای پیکربندی نرم افزاری و تنظیمات میکروکنترلر ( همانند ابزار CodeWizard در نرم افزار CodeVision ) تعبیه شده است که با استفاده از آن میتوان تنظیمات اولیه برای کلاک میکروکنترلر ، پورت ها و دیگر واحدهای جانبی را تولید نمود.

ابزار MCC همچنین میتواند برای بردهای توسعه خاص نظیر Curiosity ATMega4809 Nano و AVR Xplained کدهای تنظیمات اولیه را تولید کند. علاوه بر این در نرم افزار MPLAB X 5.05 چندین آپشن جدید در کامپایلر و در بخش پروگرامر / دیباگر ایجاد شده است. آپشن های جدید در کامپایلر شامل انتخاب نوع نرم افزار کامپایلر از میان دو گزینه AVR MCU GNU Compiler Collection (GCC) و یا MPLAB XC8 C می باشد.

به طور کلی در محیط توسعه MPLAB X قابلیت استفاده از اکثریت بردهای توسعه ساخته شده وجود دارد و بردهای توسعه سری AVR Xplained نیز که قبلا در Atmel Start پشتیبانی می شدند اکنون در این نرم افزار قابل استفاده هستند. لیست کامل دیگر بردهای توسعه پشتیبانی شده درون نرم افزار موجود است.

نرم افزار MPLAB X را میتوانید به صورت رایگان از سایت اصلی میکروچیپ ( این لینک ) و یا از سایت الکترو ولت ( این لینک ) دانلود نمایید.


در صورتی که این مطلب مورد پسندتان واقع شد لایک و اشتراک گذاری فراموش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه