بخش سوم آموزش Raspberry Pi : راهنمای وسایل مورد نیاز برای شروع به کار با رزبری پای

بازگشت به آموزشگاه

دسترسی سریع به بخش های قبلی :

شروع دوره های مجازی آموزش رزبری پای

بخش اول آموزش RaspberryPi : معرفی و مقایسه انواع بوردهای رزبری پای

بخش دوم آموزش RaspberryPi : انواع سیستم عامل های قابل نصب روی رزبری پای


مقدمه

در بخش قبلی آموزش پلتفورم محبوب رزبری پای ، سیستم عامل های قابل نصب بر روی رزبری پای 3 را به صورت مختصر مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش ابتدا به بررسی سخت افزاری رزبری پای خواهیم پرداخت و سپس کلیه لوازم و قطعات مورد نیاز برای شروع به کار با پلتفورم رزبری پای 3 را تشریح خواهیم کرد.

 


آشنایی با قسمت های مختلف برد رزبری پای 3

 


معرفی وسایل و لوازم مورد نیاز برای راه اندازی رزبری پای 3

در این بخش به وسایل ضروری مورد نیاز جهت راه اندازی برد رزبری پای 3 ( و همچنین ورژن های قبلی ) می پردازیم. برای راه اندازی رزبری پای لوازم حداقلی وجود دارد که شامل : برد رزبری پای ، نمایشگر ، ماوس ، کیبورد ، آداپتور و کارت حافظه SD می باشد که در شکل زیر آن ها را مشاهده می کنید. بقیه لوازم معرفی شده در این بخش هر چند ضروری نیستند اما برای استفاده بلند مدت و حرفه ای لازم هستند.

 

1- برد رزبری پای 3 مدل B

در خرید این برد باید دقت کنید که حتما نسخه ی 3 مدل B این برد رو تهیه کنید و حتما برند UK ( یعنی ساخت انگلستان ) روی بسته بندی آن نوشته شده باشد. در صورتی که Made In China روی آن نوشته است به معنای این است که بورد ساخت چین می باشد. تفاوت بین این دو نسخه در قیمت و کیفیت آن ها است. نسخه اصلی کمی گران تر می باشد اما کیفیت بهتری نسبت به نسخه چینی دارد. برای اطلاعات بیشتر پاسخ به سوالات متداول را مطالعه نمایید.

لینک خرید مستقیم برد رزبری پای 3 از فروشگاه الکترو ولت

 

2- کیس ( Case )

از آن جایی که برد رزبری پای بسیار حساس و ظریف می باشد ، جهت محافظت از هرگونه ضربه ، فشار و یا گرد و خاک حتما از باکس های مخصوص استفاده نمایید. انواع مختلفی از این باکس ها در بازار وجود دارد که در شکل زیر برخی از آن ها را مشاهده می کنید.

لینک خرید مستقیم انواع باکس های رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

3- هیت سینک ( HeatSink )

مینی کامپیوتر های رزبری پای به علت عدم وجود هیت سینک ، در پردازش های سنگین دچار داغ شدن می شوند. داغ شدن بیش از حد ، باعث کاهش طول عمر و کند شدن پردازش ها در رزبری پای می گردد. با استفاده از دو عدد هیت سینک استاندارد که روی چیپ های اصلی متصل می گردند ، می توانید گرمای زیاد بورد را دفع نمایید. شکل زیر رزبری پای 3 به همراه دو عدد هیت سینک که روی آن نصب شده است را نشان می دهد.

لینک خرید مستقیم هیت سینک رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

4- کارت حافظه میکرو اس دی Micro SDcard

با توجه به اینکه برد رزبری پای خود دارای حافظه برای نصب سیستم عامل نمی باشد ، باید از یک کارت حافظه برای نصب سیستم عامل استفاده شود. هر چقدر سرعت خواندن/نوشتن از SDcard بالاتر باشد ، سیستم عامل شما سریعتر اجرا می شود. در نتیجه توصیه می شود با خرید کارت حافظه با کلاس بالاتر سرعت سیستم عامل و راه اندازی آن را به طور قابل ملاحضه ای افزایش دهید.

لینک خرید مستقیم کارت حافظه MicroSD از فروشگاه الکترو ولت

 

5-کارت خوان ( Ram Reader )

کارت خوان یا رم ریدر ( Ram Reader ) یکی از ابزارهایی است که برای نصب سیستم عامل رزبری پای روی کارت حافظه های MicroSD مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه نصب سیستم عامل رزبین توسط رم ریدر به تفضیل بیان خواهد شد.

لینک خرید مستقیم رم ریدر از فروشگاه الکترو ولت 

 

6- منبع تغذیه استاندارد برای برد رزبری پای

هر برد الکترونیکی نیاز به یک منبع تغذیه متناسب با جریان مصرفی آن دارد. منبع تغذیه ی پیشنهادی برای کلیه برد های رزبری پای به جز رزبری پای 3 یک منبع تغذیه ی 5 ولت و حداقل 2 آمپر می باشد که برای آن میتوانید از شارژرهای گوشی موبایل خود نیز استفاده کنید. اما برای برد رزبری پای 3 با توجه به اضافه شدن Bluetooth و wifi حداقل جریان 2.5 آمپر مورد نیاز است که برای آن دیگر نمیتوان از شارژرهای موبایلی استفاده نمود و باید منبع تغذیه استاندارد برای آن تهیه گردد.

 

لینک خرید مستقیم آداپتور استاندارد رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

7- نمایشگر ( Monitor )

برای اینکه بتوانید از بردهای رزبری پای استفاده نمایید نیاز به مانیتور دارید. برای نمایشگر میتوانید از هر مانیتوری نظیر مانیتور کامپیوتر ، تلویزیون یا لپ تاپی که در منزل دارید استفاده نمایید. حتی میتوانید از انواع LCD های موجود در بازار نیز به عوان نمایشگر استفاده کنید. اگر می خواهید برد رزبری پای خود را به تلوزیون وصل کنید ، دیگر نیازی به مانیتور ندارید. دقت کنید که برای نمایشگر رزبری پای نوع پورت ورودی دیتای آن بسیار مهم می باشد. چرا که کلیه بردهای رزبری پای تنها دارای پورت HDMI برای تصویر می باشند و در نتیجه مانیتور یا LCD مورد استفاده باید حتما دارای ورودی HDMI باشد. در شکل زیر یک نمایشگر 7 اینچی از نوع LCD مخصوص رزبری پای که دارای ورودی HDMI است را مشاهده می کنید.

لینک خرید مستقیم انواع نمایشگر های ال سی دی رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

مانیتورهای قدیمی فقط دارای پورت VGA می باشند در حالی که مانیتورهای جدیدتر دارای هر دو پورت VGA و HDMI می باشند. شکل زیر تفاوت بین دو پورت VGA و HDMI را نشان می دهد.

لینک خرید مستقیم انواع کابل های رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

در صورتی که میخواهید از مانیتورهای قدیمی دارای پورت VGA استفاده نمایید باید از یک مبدل HDMI به VGA استفاده کنید.

لینک خرید مستقیم مبدل صوتی و تصویری HDMI به VGA از فروشگاه الکترو ولت

 

8- ماوس ( Mause ) و کی برد ( Keyboard )

مشابه هر کامپیوتر دیگری ، برای کار با رزبری پای نیز به یک ماوس و یک صفحه کلید نیاز دارید. هر چند که ماوس و صفحه کلید در اکثر منازل یافت می شود اما پیشنهاد ما استفاده از مینی کی بورد وایرلس زیر می باشد که با داشتن صفحه کلید کامل و تاچ پد به عنوان ماوس و طراحی شبیه به دسته های بازی پلی استیشن ، از آن به راحتی میتوان در انواع بازی ها ، تایپ و … استفاده نمود.

لینک خرید مستقیم مینی کیبورد وایرلس از فروشگاه الکترو ولت

 

9- بورد توسعه GPIO رزبری پای

برای انجام پروژه های الکترونیکی مورد نظر خود ، مجبور به استفاده از بردبورد ( Bread Board ) و نیز برد توسعه GPIO رزبری پای هستید. بوردهای رزبری پای دارای 40 پایه ورودی/خروجی به نام GPIO هستند. برد توسعه GPIO رزبری پای به منظور استفاده از این 40 پایه روی بردبورد ( BreadBoard ) هستند. به طوری که با استفاده از یک کابل فلت و برد توسعه میتوان همه پایه ها را روی بردبورد قرار داد. شکل زیر نحوه استفاده از این برد را نشان می دهد.

لینک خرید مستقیم بورد توسعه GPIO رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

10- کابل LAN

برای اتصال رزبری پای به اینترنت 2 راه وجود دارد. اولین راه که اولویت بیشتری نسبت به راه دوم دارد با استفاده از آی سی Wifi تعبیه شده روی برد می باشد که فقط در رزبری پای 3 و رزبری پای Zero W این آی سی وجود دارد. روش دوم استفاده از پورت LAN و اتصال آن به یک روتر wifi بوسیله یک کابل LAN می باشد. در صورتی که از رزبری پای 3 استفاده نمی کنید تنها از روش دوم میتوانید استفاده نمایید. همچنین برای برقراری ارتباط با کلیه بردهای رزبری پای از طریق VNC Server نیاز به کابل LAN دارید. در نتیجه بهتر است یک کابل LAN نیز تهیه کنید.

لینک خرید مستقیم کابل LAN رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

11- دوربین رزبری پای

اگر علاقه مند به کارهای پردازش تصویر هستین حتما به یک دوربین نیاز دارید. به همین جهت توصیه ما استفاده از دوربین های استاندارد رزبری پای می باشد که ساخت خود بنیاد رزبری پای در انگلستان می باشد. در بخش های بعدی نحوه کار کردن با این دوربین را نیز آموزش خواهیم داد.

 

لینک خرید مستقیم دوربین رزبری پای از فروشگاه الکترو ولت

 

12- اسپیکر ( Speaker )

برای شنیدن صدای رزبری پای به خصوص هنگام بازی کردن ، نیاز به اسپیکر دارید. یک خروجی AUX روی برد رزبری پای طراحی شده است که بدین منظور می باشد. البته میتوانید به جای اسپیکر از انواع هدفون ها نیز استفاده نمایید. شکل زیر نحوه اتصال اسپیکر به رزبری پای را نشان می دهد.

 


نحوه اتصال کلیه لوازم به رزبری پای

پس از معرفی کلیه لوازم مورد نیاز نوبت به سر هم کردن آن ها می رسد. در شکل زیر نحوه انجام کلیه اتصالات یک رزبری پای نمونه را مشاهده می کنید.


برای رفتن به بخش بعدی روی تصویر زیر کلیک کنید


در صورتی که این مطلب مورد پسندتان واقع شد لایک و اشتراک گذاری فراموش نشود

دیدگاه (2)

  • میلاد پاسخ

    سلام.آیا این برد های رزپری برای کار با کالی لینوکس مناسب هست یا نه؟مرسی

    1397-05-10 در 03:31
    • ادمین الکترو ولت پاسخ

      سلام دوست عزیز بله برای کلیه سیستم عامل های بر پایه لینوکس از جمله کالی مناسب است

      1397-05-10 در 09:14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه