پاسخ به سوالات متداول در خصوص خرید رزبری پای

بازگشت به آموزشگاه

با گسترش پروژه های مبتنی بر رزبری پای ، سوالات اساسی برای کاربران مطرح می گردد که در این صفحه سعی در حل اینگونه سوالات داریم.


1- رزبری پای چیست ؟

رزبری پای ( به انگلیسی : Raspberry pi ) که معنی فارسی آن میوه “تمشک” است ، نوعی کامپیوتر تک بوردی یا Single Board Computer می باشد که در اندازه یک کارت اعتباری می باشد. رزبری پای یک کامپیوتر قدرتمند است که میتواند به مانیتور ، صفحه کلید و ماوس شما متصل شود و در بسیاری از پروژه های الکترونیکی یا به منظور بسیاری از کارهایی که با یک رایانه شخصی ( PC ) انجام می دهید ، نظیر بازی کردن ، مرور اینترنت ، پخش موسیقی و فیلم و … مورد استفاده قرار گیرد. رزبری پای از بسیاری از سیستم عامل ها و زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند و از این رو به یک مرجع بزرگ آموزشی برای دانشجویان کامپیوتر و الکترونیک تبدیل شده است.


2- چه کسی رزبری پای را اختراع کرده است ؟

اولین ایده ساخت یک کامپیوتر کوچک و تک بوردی به منظور گسترش آموزش برنامه نویسی در دانشگاه ها در سال 2006 اتفاق افتاد. این ایده توسط Eben Upton و همکارانش نظیر Rob Mullins ، Jack Lang و Alan Mycroft  در آزمایشگاه کامپیوتر دانشگاه کمبریج زمانی شکل گرفت که نگرانی ها در خصوص کاهش تعداد دانش آموزان دارای نمره A در دروس برنامه نویسی بالا گرفته بود. این گروه که بعد ها به عنوان بنیاد رزبری پای Raspberry pi Fundation نام گرفتند ، در آن زمان تصمیم گرفتند تا یک چیز جذاب برای کودکان و دانش آموزان اختراع کنند که باعث افزایش اشتیاق آن ها به برنامه نویسی و افزایش نمرات آن ها در مدرسه و دانشگاه گردد. محصولی که باید طراحی می شد ارزان قیمت و ساده باید باشد چرا که اولا همه پدر و مادر ها قدرت خرید آن را داشته باشند و ثانیا نگرانی های پدر و مادر ها برای استفاده های نامناسب فرزندان از کامپیوترهای پیچیده را رفع کند. بین سال های 2006 تا 2008 اولین نمونه های رزبری پای اختراع شد تا اینکه در سال 2008 شرکت Broadcom که در زمینه تولید پردازنده های مخصوص تلفن همراه فعالیت می کرد ، تراشه های قدرتمند و هوشمندی عرضه کرده بود که از محتویات چند رسانه ای با کیفیت بالا پشتیبانی می کردند. استفاده از این تراشه ها در نسخه نهایی رزبری پای با موافقت هیئت مدیره همراه شد و راه را برای تولید نسخه نهایی هموارتر کرد.


3- انواع رزبری پای چیست ؟

اولین نمونه رزبری پای Raspberry Pi 1 Model B نام دارد که در فوریه سال 2012 عرضه شد و به تولید انبوه رسید. بعد از آن مدل های دیگری نیز شکل گرفت که موفق ترین آن ها Raspberry pi 3 Model B می باشد که در فوریه 2016 تولید و عرضه شد. در شکل زیر انواع بوردهای رزبری پای به همراه سال ساخت و قیمت آن به دلار را مشاهده می کنید. ( این قیمت ها بدون در نظر گرفتن مالیات و هزینه حمل و نقل محلی می باشد ). لازم به ذکر است ارزان ترین کامپیوتر دنیا یعنی Raspberry Pi Zero در سال 2015 توسط این شرکت ساخته شده است.


4- کامل ترین منبع برای آموزش و یادگیری رزبری پای کدام است ؟

سایت رسمی شرکت سازنده رزبری پای ( Raspberry pi fundation ) به نشانی https://www.raspberrypi.org کامل ترین مرجع برای آموزش ، اخبار و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بوردها می باشد.


4- شرکت های سازنده و عرضه کننده رزبری پای کدامند ؟

اگر به بخش Shop در سایت بنیاد رزبری پای مراجعه کنید ، متوجه می شوید که محصولات این شرکت در نقاط مختلف جهان توسط فروشگاه های مختلف و متفاوتی به فروش می رسد. اما برای کلیه نقاط دنیا دو نوع برند عرضه کننده برای رزبری پای وجود دارد. یکی تحت برند RS Component و دیگری تحت برند Element14 عرضه می شود. هر دو این شرکت ها معتبر هستند و اجناس با کیفیت تولید می کنند. محصولات ساخته شده توسط هر دو این شرکت ها به سفارش Raspberry Pi Fundation می باشد و تنها مکان ساخت آن ها متفاوت می باشد. در نتیجه محصول نهایی تولید شده توسط هر دو بالای 99 درصد شبیه به یکدیگر هستند. هر دو شرکت قول داده اند تا از بهترین نوع قطعات برای ساخت استفاده نمایند. همچنین قیمت عرضه شده نهایی در سایت element14 بر حسب دلار و در سایت RS بر حسب یورو می باشد که این تفاوت نیز قابل توجه است.

برای مثال رزبری پای 3 مدل B در سایت RS Component به قیمت 29.99 یورو و در سایت element14 به قیمت 35 دلار عرضه شده است که خودتان از طریق لینک های زیر میتوانید مشاهده کنید.

لینک خرید در سایت RS Component

لینک خرید در سایت Element14

لازم به ذکر است کلیه محصولات جانبی دیگر نظیر LCD و … که توسط این دو کمپانی تولید می شود نیز به سفارش بنیاد رزبری پای بوده و اورجینال می باشد. اگر چه ممکن است برخی از این محصولات در انگلستان تولید شده باشد و برخی دیگر به علت تقاضای بالا در چین تولید شود.


5- از کجا بفهمیم رزبری پای ساخت چین است یا انگلستان ؟

این موضوع که ساخت چین باشد یا انگلستان به گفته سایت بنیاد رزبری پای ( >>این لینک<< ) در عملکرد و کیفیت آن تاثیری ندارد چرا که هر دو سازنده ها با کیفیت بوده و عملکرد یکسانی دارند. اما اگر برای شما خیلی این موضوع اهمیت دارد میتوانید روی بورد ها را نگاه بیندازید. روی بورد ها Made in china و یا Made in UK نوشته شده است.


نکته مهم در هنگام خرید :

در هنگام خرید حتما به برند element14 یا RS Component توجه کنید. چرا که دیده شده است برخی از فروشگاه ها بوردهای “رزبری پای” را تحت برند element14 به فروش می رسانند و به مشتریان می گویند که برند اصلی همین element14 است و قیمت آن را کمی گران تر از برند RS Component عرضه می کنند. با کمی جستجو در اینترنت میتوان متوجه شد که هر دو برند elemen14 و RS Component به سفارش Raspberry Pi Fundation محصولات خود را ساخته و عرضه می کنند که متاسفانه فروشگاه ها از کم اطلاعی مشتریان سو استفاده کرده اند و برند فروشگاه خود را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند.


فیلم مقایسه بین رزبری پای 3 ساخت RS Component و Element14 :

برای اینکه خیالتان راحت شود فیلم گشودن بسته بندی و مقایسه سخت افزاری این دو را ببینید.


در صورتی که این مطلب مورد پسندتان واقع شد لایک و اشتراک گذاری فراموش نشود.

دیدگاه (2)

  • مجتبی پاسخ

    سلام دوست عزیز، من الان متوجه نشدم بالاخره المنت ١۴ بهتره یا آر اس ؟؟؟؟ و آیا قیمت هر دوم یكی هست؟؟؟
    كیفیت ساخت كدوم بهتره‌؟؟ لطفا سریعا جواب بدین كه پروژم مونده رو دستم.

    1397-05-25 در 16:46
    • ادمین الکترو ولت پاسخ

      سلام دوست عزیز هر دو مثل هم هستند و هیچ کدام برتری بر دیگری ندارد و کیفیت هر دو طبق گفته بنیاد رزبری پای یکسان است اما به خاطرنوع خرید زمان خرید و چگونگی واردات کالا ممکن است قیمت یکسانی نداشته باشند

      1397-05-26 در 10:42

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه