انقلاب صنعتی ، از ماشین بخار تا رباتیک و اینترنت اشیاء

بازگشت به آموزشگاه

مقدمه

تمدن های جامعه بشری انقلاب های بسیاری را به خود دیده است که هر کدام کم و بیش روی جهانی که امروز میبینیم ، تاثیر گذاشته است. این انقلاب های جامعه بشری انواع و اقسام مختلفی دارد ، از جمله :

  • انقلاب فرهنگی : نظیر دوران رنسانس ( قرن 14 میلادی ) که از فلورانس ایتالیا آغاز شد و در طول 300 سال تمام اروپا را فرا گرفت. در این دوره نام هایی چون دانته ، میکل آنژ ، گالیله ، شکسپر و دکارت به چشم می خورد.
  • انقلاب ادبی : نظیر انقلاب ادبیات فارسی، که به گفته گوته یکی از چهار ارکان ادبیات بشر است و در سده های سوم تا هفتم هجری قمری قرار دارد. و شاعران و نویسندگانی همچون فردوسی، سعدی، حافظ ، مولوی، خیام ، نظامی و…
  • انقلاب علمی : نظیر ایده ها و کشفیاتی که منجر به رشد عظیم علم و دانش بشری شد. مثل رد نظریه مرکزیت زمین توسط گالیگه ، قوانین مکانیک کلاسیک توسط نیوتن ، نظریه های نسبیت عام و خاص انیشتین ، نظریه کوانتوم ماکس پلانک و شرودینگر ، اصل عدم قطعیت هایزنبرگ و …
  • انقلاب سیاسی : نظیر انقلاب هایی که باعث تغییر در سیاست و حکومت می شود. از جمله انقلاب کبیر فرانسه (1789 تا 1799) ، انقلاب روسیه (1917) ، انقلاب فرهنگی سیاسی چین (1966) ، انقلاب اسلامی ایران (1979) و …
  • انقلاب صنعتی : این انقلاب هم به صورت گسترده باعث رشد تکنولوژی در جامعه شد. از جمله میتوان به اختراع ماشین بخار ، خودرو ، ترانزیستور ، اینترنت و … اشاره نمود.

در اینجا موضوع اصلی انقلاب صنعتی است. پس بهتر است کمی عمیق تر روی این انقلاب بحث کنیم.


انقلاب صنعتی ( industrial revolution )

انقلاب صنعتی عبارت است از دگرگونی ‌های بزرگ در صنعت، کشاورزی، تولید، حمل و نقل که در اواسط قرن هجدهم ( حدود سال 1760 ) از انگلستان آغاز شد و تا حدود سال 1840 ادامه یافت. صنعتی شدن به معنی استفاده از نیروی ماشین به جای نیروی انسان است برای مثال ماشین بخار که کالاها را سریعتر و ارزانتر از قبل تولید می کرد. این انقلاب در قرن نوزدهم گسترش یافت و به اروپا و سپس به آمریکا رسید. انقلاب صنعتی بر تمام زمینه‌ ها از جمله نظامی، پزشکی و شیمی تأثیر گذاشت. دو نتیجه مهم انقلاب صنعتی، گسترش استعمار اروپایی‌ها در کشورهای آسیایی و آفریقایی و بهره‌کشی از کارگران در داخل بود.

روز شمار انقلاب صنعتی

اکنون بیایید نگاهی به روز شمار انقلاب صنعتی بیاندازیم تا با روند وقوع آن آشنا شویم.

1709 :کارخانه دار بریتانیایی آقای، آبراهام داربی (Abraham Darby) با استفاده از زغال سنگ به جای چوب، روشی را برای تصفیه (استخراج) آهن از سنگ آهن ابداع می کند.

1712  : توماس نیوکامن انگلیسی (newcomen Thomas) اولین موتور پیستونی که با بخار آب کار می کرد را برای بیرون کشیدن آب از معادن اختراع می کند.

1764  : جیمز هارگریوز (james hargreaves) نجار و نیز بافنده انگلیسی ماشین نخ ریسی را برای ریسیدن پارچه های پنبه ای اختراع می کند.

1779 : در شهر کل بروگدال (coalbrookdale) انگلستان اولین پل آهنی ساخته می شود.

1781 : جیمز وات ( james watt) ، مهندس اسکاتلندی، موتور بخار پیشرفته ای را اختراع می کند که قادر است بطور موثری برای راندن انواع ماشین ها بکار رود.

1785  : ادموند کارت رایت Edmund Cartwright کشیش و مخترع انگلیسی به منظور بافت پارچه پنبه ای، نوعی ماشین بافندگی را معرفی می کند که با استفاده از نیروی محرکه سوختی کار می کند.

1793  : الی ویتنگ Eli whitney آمریکایی دستگاهی را برای جدا سازی فیبرهای کتانی از دانه ها و مواد زائد دیگر اختراع می کند.

1825 : اولین خط آهن عمومی بین شهرهای استاکتون Stockton  و دارلینگتون darlington  در شمال انگلستان افتتاح می شود و اولین خط آهن در آمریکا دو سال بعد مورد بهره برداری قرار می گیرد.


نسل های مختلف انقلاب صنعتی

تحولات در این انقلاب مربوط به یک دوره نمی شود و در دوره های مختلف ادامه می یابد. این تحولات باعث بوجود آمدن نسل های مختلف از انقلاب صنعتی می شود که در هر نسل یک پیشرفت محسوس حاصل می شود. در انقلاب صنعتی نسل اول تنها انجام دهنده کارها ماشین بخار شده بود و این ماشین ها دقیق تر و سریع تر از انسان بودند اما هنوز قادر به تولید انبوه نبودند. در سال 1870 بریتانیا 60 برابر بیش از سال 1800 تولید آهن و نیز بیش از ده برابر افزایش تولید در زغال سنگ داشت اما هنوز قادر به تولید انبوه از یک محصول نبود. صنعت آمریکا، بعد از بریتانیا رشد یافت اما بعد از مدتی از بریتانیا پیشی گرفت و این همان رشدی بود که از قبل پیش بینی شده بود که منجر به انقلاب صنعتی دوم شد.

نسل دوم انقلاب صنعتی : الکتریسیته

با اختراع کوره آهن توسط هنری بسمر در 1856 احتیاجات تولید انبوه فراهم شد و خطوط راه آهن به سرعت رشد کردند تا جایی که در دهه 1880 نزدیک به 75000 مایل ( 120 هزار کیلومتر) راه آهن در سراسر ایالات متحده آمریکا کشیده شد. با اختراع موتور الکتریکی توسط مایکل فارادی در سال 1821 و در ادامه تلاش های بزرگانی همچون ادیسون ، گراهام بل، نیکولا تسلا و ورنر زیمنس در اوایل قرن بیستم ، الکتریسیته به ابزار مهمی در انقلاب صنعتی نسل دوم تبدیل شد. سرانجام هنری فورد با استفاده از نیروی الکتریسیته توانست نخستین خط تولید انبوه تاریخ را به نام خود ثبت کند. خط تولید انبوه فورد قیمت خودروی Ford Model T را از 780 دلار در سال 1910 به 360 دلار در سال 1916 رساند. در سال 1924 ، 2 میلیون دستگاه از این مدل خودرو تولید شد و به قیمت 290 دلار فروش رفت. هر چند که خط تولید یک دستاورد بزرگ در نسل دوم انقلاب صنعتی بود اما هنوز یک ایراد اساسی داشت و آن هم عدم انعطاف پذیری بود. برای درک انعطاف پذیری پایین خط تولید آن زمان به یک نقل قول معروف از هنری فورد توجه کنید : “هر مشتری می تواند خودروی دلخواه خود را داشته باشد ، به شرطی که آن خودرو Ford T و رنگ آن مشکی باشد ! ”


نسل سوم انقلاب صنعتی : انعطاف پذیری با اختراع کامپیوتر

اصولا پایه و اساس هر انقلاب صنعتی نا کارآمد بودن فناوری پیشین با توجه به نیاز روز است. نیاز به تنوع و انعطاف پذیری در محصولات ، خلاء زبان مشترک بین انسان و ماشین را نشان می داد. جنگ جهانی دوم تاثیر به سزایی در بوجود آمدن نسل سوم انقلاب صنعتی داشت. به طوری که برای انجام محاسبات سنگین نظامی مثل معادلات پرتاب گلوله توپ های سنگین در آن دوره ، که ابتدا توسط انسان های کامپیوتر انجام می شد و سپس این کار به ماشین های محاسباتی سپرده شد. برای خواندن ادامه این مطلب با جزئیات بیشتر به “تاریخچه انواع ماشین های محاسباتی و کامپیوترها ، از آغاز تا کنون” مراجعه نمایید.


نسل چهارم انقلاب صنعتی : ظهور اینترنت و تجهیزات هوشمند

در سال ۱۹۹۲، اینترنت به جهان عرضه شد و در سال ۱۹۹۶، اینترنت به ابزاری اصلی برای آگاهی رسانی تبدیل شده بود و بیشتر شرکت‌ها در تبلیغات شان، از یک وبسایت نیز نام می‌بردند. در سال ۱۹۹۹، تقریباً هر کشوری امکان اتصال به اینترنت را داشت و بیش از نیمی از مردم آمریکا بر مبنایی مشخص، از اینترنت استفاده می‌کردند.  در سال ۱۹۸۹، ۱۵٪ از خانوارهای ایالات متحده، صاحب رایانه بودند در حالی که در سال ۲۰۰۰، این رقم به ۵۱٪ افزایش یافت. پس از ایجاد تغییرات اساسی در جوامع غربی در دهه ۱۹۹۰، انقلاب دیجیتالی بین توده‌های دنیای در حال توسعه دهه ۲۰۰۰، گسترش یافت. در اواخر سال ۲۰۰۵، جمعیت استفاده‌کنندگان اینترنت از یک میلیارد گذشت و در ماه‌های پایانی این سال، نزدیک به سه میلیارد نفر از تلفن‌های همراه استفاده می‌کردند.

در سال ۲۰۱۰، تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان به بیش از ۲ میلیارد نفر رسید، یعنی دو برابر سال ۲۰۰۵. در دهه ۲۰۱۰، شبکه‌های اجتماعی که غالباً در دهه ۲۰۰۰ آغاز به کار کرده بودند، به موفّقیّت بسیار دست یافتند و برخی از آن‌ها همچون فیس‌بوک و توییتر توانستند به جمع ۱۰ وبسایت پربازدید راه یابند و صدها میلیون نفر را از سراسر نقاط جهان به خود جذب کنند. در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک از مرز یک میلیارد نفر گذشت. در این دهه رایانش ابری به امری پیش‌پا افتاده تبدیل شد. در سال ۲۰۱۵، تعداد کسانی که برای استفاده از اینترنت از تبلت و موبایل استفاده می‌کنند از تعداد کسانی که از رایانه شخصی برای این کار بهره می‌برند، پیشی گرفت.

اگرچه آغاز به کار شبکه های اجتماعی به سال ۲۰۰۰ باز می گردد و در ابتدا این شبکه ها تنها سبب ساز آشنایی دوباره دوستان قدیمی و پیدا کردن دوستان جدید بود، اما فضای مجازی آن قدر سریع پیش رفت که در کمتر از دو دهه، افراد به واسطه عضویت در شبکه های اجتماعی از اخبار و رویدادهای جهان به اندازه یک پلک زدن فاصله دارند. به همین دلیل امروزه با رواج اپلیکیشن ها و پیام رسانهای موبایلی در کنار هزاران شبکه خبری و میلیون ها وب سایت اینترنتی، تبادل اطلاعات در میان مردم جهان، شکلی کاملا متفاوت نسبت به چندسال اخیر به خود گرفته است. جالب است بدانید تا سال ۲۰۰۷ عملا هیچ اپلیکیشنی در دنیا وجود نداشت اما به یکباره تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۵ میلیارد اپلیکیشن در دنیا دانلود شده‌اند.در همین حال در سال ۲۰۱۴ در اروپا چیزی حدود ۱۹ درصد رشد اقتصادی در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل نسبت به سال ۲۰۱۳ اعلام شده و نزدیک به یک میلیون شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم از بستر اپلیکیشن ‌ها شکل گرفته که در نهایت درآمد ۱۶.۵ میلیون دلاری را برای این حوزه رقم زده است.

در ایران نیز با توجه به روند رو به رشد ضریب نفوذ دیجیتالی شدن، پیش بینی مرکز مطالعات استراتژیک غرب حاکی از آن است که تا سال ۱۴۰۰ کشور ما در میان ۶ کشور اول دنیا از نظر تکنولوژی دیجیتالی و زندگی دیجیتالی قرار گیرد و نقش شبکه های اجتماعی در تغییرات سبک زندگی و دیجیتالی شدن، کاملا مشهود خواهد بود.

آخرین آمارها نشان می دهد که کشور ما از نظر بهره‌مندی اینترنت در بین ۱۸۷ کشور جهان، رتبه ۸۷ را دارد که براساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات، ایران در رده کشورهای متوسط به شمار می‌رود. برمبنای این رده بندی که تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی محاسبه شده ۳۵ درصد استفاده کنندگان اینترنت در ایران را قشر جوان تشکیل می دهند و میانگین صرف شده برای اینترنت نیز ۵۲ دقیقه در هفته است. همچنین طبق آماری که از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح شده ۵۳ درصد تهرانی ها بیش از نیم ساعت در طول روز، درگیر شبکه های اجتماعی هستند.


اینترنت اشیا ، ستون اصلی انقلاب صنعتی بعدی

یکی از اهداف اصلی این طرح پرداختن به موضوع اینترنت اشیا می باشد. اینترنت اشیا یکی از ارکان اصلی انقلاب صنعتی بعدی می باشد. عبارت “اینترنت اشیا” یا Internet Of Things از دو واژه اینترنت و اشیا تشکیل شده است و بدین معنی است که کلیه اشیا میتوانند به اینترنت متصل شوند. برای درک بهتر این موضوع یک تعریف ساده از اینترنت می کنیم :

“اینترنت یک شبکه جهانی از رایانه ها می باشد که امکان ارتباط بین آن ها را فراهم کرده است”

در نتیجه در اینترنت اشیا ، بسیاری از اشیا و وسایل پیرامون ما به شبکه جهانی اینترنت متصل شده است و میتوانند به صورت هوشمند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یکی از مزایای اینترنت اشیا ، فراهم شدن قابلیت کنترل کلیه اشیا توسط تلفن های هوشمند و تبلت ها است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه‌ی گارتنر، در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون وسیله به اینترنت متصل هستند. عددی که نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. موسسه‌ی گارتنر پیش‌بینی می‌کند که Internet of Things  که به صورت مخفف IoT هم نامیده می‌شود، در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰ میلیارد وسیله را پوشش دهد. اگر چه به تدریج، تحلیل‌های جدید‌تری مطرح شده که بر این باور هستند که تعداد وسایل متصل به یکدیگر در سال ۲۰۲۰، حدود پنجاه میلیارد دستگاه خواهد بود.  بسیار مهم است که تنوع وسایل و ابزارهای موجود در بستر IoT را به خاطر داشته باشیم. اگر چه کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها و ساعت‌های هوشمند، در سالهای نخست سهم قابل توجهی از وسایل حاضر در فضای IoT را به خود اختصاص می‌دهند، اما به تدریج انبوهی وسایل جدید به مجموعه ابزارهای قبلی اضافه خواهد شد.


نگاهی به پیشرفت های صنعت رباتیک

یکی دیگر از ارکان اصلی انقلاب صنعتی بعدی رباتیک است. تکنولوژی رباتیک در دهه 1950 میلادی پر و بال گرفت و امروزه یکی از حوزه های بسیار پیشرفته فناوری به حساب می آید که در زمینه های تولید، هوا و فضا، نظامی، امنیت مدنی و حمل و نقل به بشر خدمات بسیاری ارائه کرده است. ربات ها هم اکنون نیز در خیلی از کار ها به جای انسان فعالیت می کنند. بخصوص نمونه آن را در فضای تولیدی به خوبی می بینیم که حضورشان باعث کاهش صدمات به کارگران، کاستن از میزان حوادث و ضایعات شده است. در صنعت خودرو سازی فناوری رباتیک به ما کمک کرده اتومبیل هایی تولید کنیم که جوشکاری های دقیق تر انجام داده و عملا ایرادات بسیار کمتری دارند. حقیقت این است که این سطح از کیفیت را نمی توان از نیروی انسانی انتظار داشت. در بخش بهداشت و درمان هم جراحی های حساس و دقیق و بی عیب و نقصی را توسط ربات ها شاهدیم که در برخی موارد در شرایطی انجام شده اند که پزشک جراح از بستر بیمار بیش از صدها مایل فاصله داشته. فناوری رباتیک به جراحان امکان داده که برش های ظریف و دقیق ایجاد کنند و اعمال جراحی ای را انجام دهند که با توان و قابلیت های بشری ممکن نیستند.

با این حال ربات هایی که ما در طی قرن گذشته دیده ایم، عمدتا ثابت بوده اند و برای استقرار در محل و محیطی معین و به سرانجام رساندن کارهایی یکنواخت ساخته شده اند. اما اکنون در قرن بیست و یکم، توجه معطوف به ربات های متحرکی است که می توانند با استفاده از یک پلتفرم سیار، طیف وسیعی از فعالیت ها را در محیطی که برای نوع بشر قابل دسترسی نیست، انجام بدهند.

با توجه به سرعت بالای تغییرات و پیشرفت ها در علم رباتیک و رشته های مرتبط با آن همچون یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، به سادگی نمی توان آینده این حوزه را پیش بینی و از جایگاه آن در زندگی انسان ها در طی سال های آتی سخن گفت. اما یک مسئله مثل روز روشن است: علم رباتیک به زودی نقشی تعیین کننده را در کس و کارها و به طور کل، زندگی ما انسان ها ایفا خواهد کرد.

در همین رابطه، اخیراً شرکت تحقیقاتی International Data Corp و یا به اختصار IDC پژوهش هایی را در این زمینه انجام و 10 پیش بینی خود را در خصوص آینده علم رباتیک در سال 2017 و سال های بعد از آن ارائه کرد. در این لیست، به موارد جالبی اشاره شده است که اگر به واقعیت تبدیل شوند، تاثیر چشمگیری بر کسب و کارهای و جامعه خواهند داشت.
جینگ بینگ ژانگ، از مدیران ارشد مرکز IDC در این خصوص عنوان می کند: «پیشرفت های تکنولوژیکی در حوزه های هوش مصنوعی، دید کامپیوتری، ناوبری، سنسورهای MEMS و تجهیزات نیمه هادی منجر به توسعه و تولید ربات هایی خواهد شد که با ویژگی هایی همچون کارایی و قابلیت های فراوان، استفاده راحت و مقرون به صرفه بودن می توانند در صنایع و حتی کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار گیرند.»
وی در ادامه افزود: «ربات ها موجب شتاب بخشیدن به نوآوری خواهند شد و بدین ترتیب، الگوی عملیات های تجاری در بسیاری از صنایع را برهم خواهند زد. پس باید شرکت ها را ترغیب کرد تا از این علم استقبال کرده و ارزیابی هایی را در خصوص این مسئله که چگونه علم رباتیک می تواند از طریق افزایش کیفیت و بهره وری عملیاتی، موجب برتری آن ها در رقابت با سایر کمپانی ها شود، انجام دهند.»
حال ژانگ، 10 پیش بینی در خصوص آینده علم رباتیک را ارائه کرده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

1- رشد مدل کسب و کار”ربات به عنوان یک سرویس“:  تا سال 2019 میلادی، 30 درصد از کاربردهای سرویس های تجاری رباتیک، در قالب مدل کسب و کار ربات به عنوان یک سرویس (RaaS) خواهد بود که این امر منجر به کاهش هزینه های مربوط به بکارگیری ربات ها خواهد شد.
2- ظهور افراد و مشاغلی تحت عنوان مدیر ارشد بخش رباتیک:  تا سال 2019 میلادی، 30 درصد از سازمان های بزرگ دنیا، شغلی را تحت عنوان مدیر بخش رباتیک خواهند داشت که به طور خاص بر روی ربات ها متمرکز خواهد بود.
3- بوجود آمدن یک بازار رقابتی رباتیک: تا سال 2020 میلادی، شرکت های تولید کننده زیادی به بازار خواهند آمد و سازمان ها گزینه های زیادی را برای خرید و استفاده از ربات ها، پیش روی خود خواهند دید.
4- بروز بحران بیکاری: تا سال 2020 میلادی، رشد علم رباتیک منجر به تشدید رقابت استعدادها برای تصاحب مشاغل خواهد شد و حدود 35 درصد از آن هایی که شغلشان به این حوزه مرتبط است، از کار بیکار خواهند شد.

5- به وجود آمدن قوانین و مقررات جدید: تا سال 2019 میلادی، دولت ها قوانین و مقررات جدیدی را مختص حوزه رباتیک وضع خواهند کرد تا علاوه بر حفظ امنیت شغلی، به نگرانی هایی در خصوص امنیت و حفظ حریم شخصی پایان دهند.
6- تولید انبوه ربات های نرم افزاری: تا سال 2020 میلادی، 60 درصد از ربات ها برای فعالیت خود به نرم افزارهای مبتنی بر فضای ابری وابسته خواهند بود که این امر منجر به شکل گیری بازار فضای ابری رباتیک در آینده خواهد شد.
7- ظهور ربات های کمک‌کار:  تا سال 2018 میلادی، 30 درصد از ربات های جدید به گونه ای کار خواهند کرد که سرعت آن ها سه برابر سریع‌تر از ربات های امروزی خواهد بود و انسان ها می توانند با امنیت بیشتری کنار آن ها کار کنند.
8-  بازگشت روبونت (RoboNet) هوشمند: تا سال 2020 میلادی، 40 درصد از ربات های تجاری به یک شبکه ای از هوش به اشتراک گذاشته شده، متصل خواهند بود که منجر به افزایش کارایی 200 درصدی ربات ها خواهد شد.
9- افزایش استفاده از ربات ها در خارج از محیط کارخانه ها: تا سال 2019 میلادی، 35 دردص از سازمان های بزرگ دنیا از ربات ها برای عملیات های جابجایی خود استفاده خواهند کرد.
10- رباتیک برای تجارت الکترونیک:  تا سال 2018 میلادی، 45 درصد از شرکت های بزرگ فعال در حوزه تجارت الکترونیک، از سیستم های مبتنی بر عمل رباتیک برای انجام عملیات های مربوط به انبارداری و تحویل کالاهای خود استفاده خواهند کرد.


لزوم استفاده از انرژی خورشیدی در آینده

انرژی خورشیدی ( به انگلیسی  Solar energy ) به گرما و نور منتشر شده توسط خورشید می‌گویند که در انقلاب صنعتی بعدی نقش اساسی دارد. انرژی ستاره خورشید یکی از منابع عمده انرژی در منظومه شمسی است. طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده عمر این منبع انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال است. در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود. با توجه به جرم خورشید که حدود ۳۳۳ هزار برابر جرم زمین است. این کره نورانی را می‌توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.

میزان دما در مرکز خورشید حدود ۱۰ تا ۱۴ میلیون درجه سلسیوس است که از سطح آن با حرارتی نزدیک به ۵۶۰۰ درجه و به صورت امواج الکترومغناطیس در فضا منتشر می‌شود.

زمین در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری خورشید واقع است و ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد؛ بنابراین سهم زمین در دریافت انرژی از خورشید میزان کمی از کل انرژی تابشی آن است. منشأ تمام اشکال مختلف انرژی‌های شناخته شده تاکنون شامل (سوخت‌های فسیلی ذخیره شده درزمین، انرژی‌های بادی، آبشارها، امواج دریاها و…) موجود در کره زمین از خورشید است.

انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. به‌طور کلی انرژی متصاعد شده از خورشیدی در حدود 1.3 * 1018 ژول در ثانیه است.

انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته و… تبدیل شود. اما موانعی شامل (ضعف علمی و تکنیکی در تبدیل بعلت کمبود دانش و تجربه میدانی – متغیر و متناوب بودن مقدار انرژی به دلیل تغییرات جوی و فصول سال و جهت تابش – محدوده توزیع بسیار وسیع) موجب شده تا استفاده کمی از این انرژی صورت گیرد.

استفاده ازمنابع عظیم انرژی خورشید برای تولید انرژی الکتریسته، استفاده دینامیکی، ایجاد گرمایش محوطه‌ها و ساختمان‌ها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی و… اخیراً شروع گردیده‌است.

با وجود آنکه انرژی خورشید و مزایای آن در قرون گذشته به خوبی شناخته شده بود ولی بالا بودن هزینه اولیه چنین سیستم‌هایی از یک طرف و عرضه نفت خام و گاز طبیعی ارزان از طرف دیگر سد راه پیشرفت این سیستم‌ها شده بود. با افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ کشورهای صنعتی مجبور شدند به مسئله تولید انرژی از راه‌های دیگر (غیر از استفاده سوخت‌های فسیلی) توجه جدی‌تری نمایند.

فواید برق خورشیدی

  • برق خورشیدی انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد : برق خورشیدی انرژی پاک است. هیچ آلاینده مضر به اتمسفر در هنگام تولید برق خورشیدی آزاد نمی شود. در حالی که منابع برق سنتی نیاز به سوزاندن زغال سنگ یا سوخت های فسیلی دارند، پانل های خورشیدی بدون نیاز به اشتعال بصورت آنی از انرژی خورشیدی استفاده می کنند.
  • انرژی خورشیدی یک منبع تجدید پذیر است : خورشید سوخت پانل های خورشیدی است، بنابراین هیچ نیاز به نگرانی در مورد افزایش قیمت سوخت نیست اگر خانه شما با یک سیستم الکتریکی خورشیدی برق دار شود. رایگان، انرژی پاک همیشه در دسترس است، بنابراین پانل های خورشیدی بسادگی آرامش خاطر را فراهم می کنند.
  • خورشید موجب صرفه جویی در پول است : استفاده از انرژی خورشیدی رایگان است. آن همیشه بوده و همیشه رایگان خواهد بود. دیگر منابع انرژی، از سوی دیگر، هزینه و قیمت مرسوم برق عرضه شده، دائم در طول زمان افزایش می یابد.
  • برق خورشیدی می تواند برای شما کسب درآمد نماید : بسته به انگیزه های ویژه برای ناحیه شما، شما ممکن است واجد شرایط برای کسب انرژی تجدید پذیر خورشیدی مورد اعتماد و یا SRECsباشد. SRECs بر اساس میزان انرژی تولید شده توسط سیستم برق خورشیدی شما کسب می شوند. سپس آنها می توانند به فروش برسند، به این معنی که شما به سادگی کسب درامد می نمایید با داشتن یک سیستم خورشیدی بر روی پشت بام خود!

خانه های هوشمند و اتوماسیون کردن منازل

در حال حاضر اتوماسیون و هوشمندسازی خانه با سرعت زیادی در حال گسترش می باشد که با استفاده از آن می توان استفاده های تفریحی ، ارتباطی ، امنیتی ومحیطی خانه را به حداکثر رساند. خانه هوشمند ( Smart Home ) یا اتوماسیون منزل ( Home Automation ) تکنولوژی مدرنی است در صنعت تأسیسات ساختمانی که در راستای هوشمند سازی و مشخصه‌سازی تأسیسات به‌کار رفته در ساختمان فعالیت می‌کند. هدف این تکنولوژی نوین استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های هوشمند برای راحتی، آسایش و امنیت کاربران آن می‌باشد. اتوماسیون منازل هم به علت ویژگی هایی که دارد جزو اینترنت اشیاء محسوب شده و ارکان انقلاب صنعتی بعدی را تشکیل می دهد. برای خواندن ادامه این مطلب با جزئیات بیشتر به “معرفی تکنولوژی ها و راهکارهای جدید هوشمندسازی ساختمان” مراجعه نمایید.


در صورتی که این مطلب مورد پسندتان واقع شد لایک و اشتراک گذاری فراموش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آموزشگاه